Vanaf hoe oud moet je bij een jongetje het voorhuidje naar achter halen om het schoon te maken?

Ik heb een zoon van 2 jaar oud. Ik weet dat je op een gegeven moment het voorhuidje naar achter moet halen om z'n piemeltje goed schoon te maken. ik hoorde dat dat niet meteen vanaf de geboorte mocht. Maar vanaf wanneer dan wel?
Ik probeer het soms wel eens maar dan doet het auw volgens mijn zoon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kinderen
95.6K

Antwoorden (12)

De voorhuid is voor de meeste jongens heel gevoelig en daardoor vervelend om het door iemand anders schoon te laten maken.
Als ik over mezelf spreek, heb ik dat volgens mij pas rond mijn 10e ofzo pas zelf gedaan. Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder me hierbij hielp alleen het zaakje zelf werd schoongemaakt met een washandje.

Het is geen duidelijk antwoord, maar wellicht dat experts hier meer over kunnen zeggen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de geboorte zit het verkleefd, losmaken leverd alleen maar schade op dan. Als het zo strak zit kan er ook geen rotzooi onder komen, maar als het goed is controleren ze dat op het buro, als je er over twijfelt, schrijf de vraag op en leg die vast in zijn groeiboekje zodat je het niet vergeet als je er weer heen moet. Niet te hard proberen, want als je hem niet weer terug krijgt zwelt de boel op en wordt het nog moeilijker, (een advies mocht het ook gebeuren koud water, zo koud mogelijk, dat doet de boel slinken en krijg je het vaak terug)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij lukte het mij ook pas toen ik een jaar of zes was. Mijn vader had het twee jaar eerder geprobeerd en dat was geen succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als moeder van drie zoons heb ik mij ook ooit afgevraagd hoe dit allemaal moest. Ik heb toen de volgende informatie gekregen:
De delen van de mens waar je niet zonder meer bij kan komen, zijn over het algemeen zelfreinigend. Forceer dus niets!
Een goede tip is: Als je zoontje zelf onder de douche gaat (ongeveer vier jaar), kan hij een keer met zijn vader gaan douchen. Deze kan hem dan voordoen hoe hij dit specifieke lichaamsdeel moet schoonhouden. Als je zoon dit zelf doet, zal hij nooit verder te ver gaan en de boel forceren omdat hij precies aanvoelt wat wel en niet kan.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet natuurlijk niet of er een vader in beeld is, maar misschien kun je anders een andere (zeer vertrouwde) man inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn zoontje van 1½ zit de voorhuid nu al los en zouden we het al voorzichtig schoon mogen maken. Normaal gesproken zit deze er nog strak omheen zodat er nog geen vuil onder kan komen.
Zelf heb ik op mijn 9e een kleine knipoperatie gehad omdat de voorhuid nog steeds te strak zat, na die tijd was het pas mogelijk om de voorhuis naar beneden te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij naar de disco gaat, dan moet je hem helpen, zou ik zeggen... Maar eerder niet... Zolang het dicht zit, wordt het niet vuil, dus is een misvatting dat het schoon moet... Het sluit netjes af en er komt geen vuil in of er hoeft ook geen vuil uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet erg vind help ik hem dan niet meer als hij naar de disco gaat;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahahahahahahaha! :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de lach :)
Het is een heikel punt. Als je te lang wacht dan krijgt hij problemen, als je te vroeg bent, dan doet het pijn. Natuurlijk gaat het ruiken door resten urine. Als Pa een goede vent is, dan is het advies om samen met zoonlief onder de douche te gaan en het hem voor te doen een zeer goed advies. Dan kan hij meteen iets vertellen over de rest van het verhaal. Ik denk, dat dit moet gebeuren tussen 10 en 12 jaar. Het doet een beetje pijn, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Je zou ook kunnen overwegen om hem te laten besnijden in het ziekenhuis. Ik wou dat ze dat bij mij hadden gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan nu al beginnen hoor, gewoon als hij in bad zit, kan je hem eventueel zelf zijn voorhuidje een beetje naar achteren laten halen.
Bij mijn kinderen zijn de voorhuidjes er dmv circumsisie weggehaald, aangezien ze vaak infecties hadden en pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht daar nog een jaartje mee en doe dat bij voorkeur onder de douche, heel rustig aan.
Het douchewater kietelt het overgevoelige eikeltje dusdanig, dat dat afleidt van pijn.
Weest echer zeer voorzichtig maar ga wel door.
Ook de voorhuid zelf wordt door de warme maar niet hete douche wat soepeler.
In 5-10 minuten moet het dan wel lukken.

Geef vlak van tevoren aan , dat hij als het lukt, hij als flinke jongen een cadeautje krijgt.
Bij mijn zoons werkte dit prima, als man en vader heb ik deze taak op me genomen, bij hun moder spartelen ze misschien ook wat meer tegen.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vader probeer ik het na circa 2 jaar. maar ik kijk voorzichtig of het gaat.
Gaat het niet wacht je. Ik ben namelijk voorstander van schoonhouden zodra het los zit.
Maar doe alles heel voorzichtig. Anders beschadig je de boel, maar zal je zoon ook angst ervoor krijgen en later er minder makkelijk zelf naar kijken.

En idd onder de douche of in bad is het beste. Mijn oudste van 7 is het nu gewend en doet het dus al automatsich als hij onder de douche staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niet. !!
Arts gaf dit advies aan mijn dochter mee.
Huid gaat op latere leeftijd losser zitten en dan kan het schoonmaken gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzichtig naar achter halen voor zover kan op dat moment (auw is stop). Dit zal in de tijd steeds verder gaan. Het is slim om je zoon dit zelf te leren, hij voelt het het beste. En onthoudt: waar je niet bij kunt, hoef je niet schoon te maken.