Ik geef borstvoeding. Als ik spinazie eet, poept mijn kind groen. Als ik wortels eet, is het oranje. Maar de melk is altijd wit. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
4.1K

Antwoorden (1)

Het antwoord van de andere GV'er was een prima introductie, maar verder geen écht uitleg, vond ik...

De stoffen die verantwoordelijk zijn voor de felle oranje en groene kleur in zowel wortels als spinazie (carotenoïden en chlorofyl resp.) zijn vetoplosbaar, dat betekent stoffen die in vet oplossen, maar niet in water.
Zoals je waarschijnlijk weet, moedermelk (net zoals alle andere melksoorten) bevat vet, zo'n beetje even veel als koemelk: tussen 3,5 en 4% vet. Verder bevat moedermelk ca. 7% suikers (vnl. lactose), ca. 1% eiwit en ook mineralen.
Het vet in moedermelk (of in onbehandeld koemelk) blijft min of meer "opgelost" omdat het niet 'los' zit, maar in de vorm van kleine vetdruppels in een emulsie, die redelijk stabiel blijft in het waterieg gedeelte, samen met de eiwitten, suikers en mineralen. Als je moedermelk in een fles laat zitten, dan zie je na een tijdje dat het vet gaat scheiden en een laagje room vormt.
Trouwens, koemelk uit de fles blijft erg lang stabiel dankzij een technologisch proces genaamd homogenisatie, maar dat is een ander verhaal...

Tijdens de productie van melk in de borsten, alle vetoplosbare componenten komen in de vetdruppels terecht. Denk hierbij b.v. aan vetoplosbare vitaminen (A, D, K, E), maar ook -inderdaad- de carotenoïden en chlorofyl uit de wortels en spinazie die je eerder gegeten hebt, in je darmen verteerd en in je bloed opgenomen. De kleur van deze stoffen valt in de melk veel minder op omdat je melk erg vetrijk is, en de kleur van alle andere wateroplosbare componenten dit verder maskeert.

In de ontlasting van je baby zit haast geen vet en eiwit (als het goed is hebben de darmen dit opgenomen), maar een aantal stoffen die minder goed verteerbaar en opnembaar zijn, blijven in de darmen en worden dus gepoept. In de ontlasting vallen deze meer op omdat er geen wit vet en eiwit eromheen zit, en kan je de kleur beter waarnemen dan in de melk.
Vandaar, dus.

Toch, als je wortels (of spinazie) zou eten, en een beetje melkvet bewaren, en deze zou vergelijken met melkvet van een "wortel-vrije dag", dan zou je zeer waarschijnlijk een subtiel verschil in kleur zien.

Het kan trouwens weinig kwaad, maak je niet druk hierover... maar het blijft leuk om te zien hoe wat je zelf gegeten hebt in de ontlasting van je kind terecht komt! :-)

Veel plezier met je kind!!