Mijn zoon van 4 zit in het gips, wel of niet naar school doen?

Hij is gisteren van teen tot knie in het gips gezet vanwege een breuk in een van de groeischijven in z'n voetje. Mag er niet op staan of lopen, sowieso al moeilijk te begrijpen voor hem. Ik heb een kinderrolstoel geleend van de thuiszorg zodat ie wat mobieler is. Maar kan ie zo wel naar school? Hij moet sowieso 2 weken in het gips, dus dat worden hele lange dagen voor hem, en hij vindt het erg leuk op school dus om hem dan 2 weken thuis te houden... Wat zouden jullie doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kinderen
8.4K

Het beste antwoord

Ik zou hem zeker naar school doen, als is het maar een gedeelte van de dag.
Voor hem fijn, hij vind de school leuk zeg je, en hij heeft dan wat extra afleiding van zijn gipsbeentje.
Je moet even kijken of hij dat de hele dag gaat volhouden, hij is nog klein en zo'n beentje in het gips kan extra energie kosten.
Ook moet je natuurlijk even overleggen met de leerkrachten wat hij zal veel meer begeleiding nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als hij met die rolstoel terecht kan op school zou ik dat proberen te doen. Even overleggen met de leerkracht, want het is natuurlijk wel een extra stuk aandacht wat je zoontje nodig heeft, maar in de regel denk ik dat het heel goed is om hem op school ook dit 'te laten delen met de anderen'.
14 jaar geleden
Ik zeg gewoon proberen. En de rest zie je vanzelf wel. Is de school verweg van huis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ohh dan is toch de beste om even te gaan.
Overleg met de kleuterleid(st)er, misschien is het een optie hem alleen 's morgens te laten gaan, het zal hem extra energie kosten dus hij zal eerder moe zijn, dan kan hij 's middags thuis uitrusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat hem indien mogelijk naar school gaan,dat geeft hem het gevoel dat hij er toch bij hoort,en hij zal op school genoeg aandacht krijgen,en hij blijft in zijn ritme.
als hij naar school gaat zal hij s,avonds ook beter kunnen slapen,want daar zit je ook mee.
halve of hele dagen gewoon proberen,je merkt zelf wel,hoe het hem bevalt,voor hem lijkt het mij in ieder geval beter,bij al die andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi naar school, dat is een uitdaging , een belevenis en een goed middel tegen verveling en het moet (op den duur)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar school. (Tenzij hij erge pijn heeft)

Voor een kind is het vaak supergeweldig: Je krijgt aandacht en alle kinderen zijn nieuwsgierig, want je bent bijzonder met je gipsen been!
Op die manier verwerkt een kind veel sneller wat er precies gebeurt is, en dat is ook belangrijk.

Bovendien is school afleiding voor hem, dus bij een beetje pijn, jeuk of zeurderig gevoel in het been is dat mooi meegenomen.

Op de school waar ik werk komen regelmatig kinderen met gipsen armen en benen in de klas. Geen probleem, en dat zou het op geen enkele school mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem de eerste dagen nog maar even thuis houden, tot hij een beetje gewend is aan de situatie.
Daarna gewoon even aankijken hoe het gaat op school. Dan kom je er vanzelf wel achter of het gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat hem 1 dag thuis blijven, om te wennen aan het idee dat hij in een rolstoel zit enz. Bel dan de school op en leg de situatie uit: oftewel, hij zit in een rolstoel, maar wil morgen weer naar school. Vraag of jij zelf nog voor extra dingen moet zorgen, en hoe de school daarmee om kan gaan. Maak duidelijk dat hij wel naar school wil/moet(het is ook een ritme dat hij heeft).
Daarna gaat hij gewoon weer naar school, maar let wel op met wat hij aangeeft. Zorg ook dat hij een paar gekleurde stiften mee heeft, dan is dat gips heel vrolijk als hij terug komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgenochtend met hem gewoon naar school gaan. En meteen bij meester of juf langs lopen en vragen wat het programma is. Gaan ze allerlei dingen doen waar hij alleen maar uren aan de kant zit, neem hem dan mee naar huis. Zijn het tekenen ed dan gewoon naar school sturen.

Maak er in overleg eenprojectje van: Laat alle kinderen in de klas iets op het gips tekenen. Dan is hij meteen apetrots op zijn been in vind het heeeel erg als het gips er af moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het maar. Spreek met de leraar/lerares af dat wanneer het echt niet gaat (pijn, ongemak, verdriet) er naar jou gebeld kan worden zodat je hem kan ophalen.