Ik ben 5 dagen geleden op mijn pols gevallen. Het doet erg pijn als ik hem draai en naar voren buig. Mijn vraag is of die gebroken of gekneusd is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
26.8K

Antwoorden (8)

Een kneuzing is normaal gesproken pijnelijker dan een breuk, maar alleen een arts kan uitsluitsel geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de huisarts en dan word je vanzelf doorverwezen naaf het ziekenhuis voor een foto.

Dat kunnen wij toch niet weten? Wij zien jouw pols toch niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste zou ik zeker een bezoek aan de dokter brengen!

Maar als je hem nog 'normaal' gebruikt is de kans groter dat hij is gekneusd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om eerlijk te zeggen weet ik vreselijk veel, maar ik heb geen radarogen. Ik zou zeggen onmiddelijk naar de huisarts of de weekendarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er al 5 dagen mee rond loopt kan je ook wel tot morgen wachten. Dan spreek je niet meer over een spoedgeval.
Meestal als een gewricht gebroken is kan je dat niet meer draaien en buigen. Er zou wel een scheurtje in kunnen zitten. Gekneusd zal je pols in elk geval wel zijn. Maar als je er zo'n pijn aan houdt kan je maar beter wel even naar de huisarts gaan.
12 jaar geleden
Verschijnselen bij een gebroken pols zijn;

Pijn in de pols,
Zwelling,
Standafwijking (mogelijk,hoeft niet),
Slappe hand ( mogelijk, maar hoeft niet),
Pijn bij bewegen,
En je kunt je pols niet bewegen op de manier waarop je gewend bent.

Als er alleen een scheurtje in het bot zit, zal er voornamelijk zwelling en pijn en moeite met bewegen zijn.
Bij het vermoeden dat hij gebroken kan zijn, moet je dus ALTIJD een arts raadplegen.

De arts zal wat onderzoek doen en vragen wat opdrachtjes uit te voeren. Als er een afwijking in de stand is, dan ziet de arts dat meestal in één oogopslag en verwijst dan direct door naar het ziekenhuis om evtl foto's te latn maken en om de botten wer in de goede stand te zetten. Daarna wordt de pols gesplakt en gegipst.

Een kneuzing kan ook lang duren voor de pijn afneemt, vooral als je niet lang met ijs gekoeld hebt. Is de pijn niet enigszins afgenomen na 3 dagen zoals bij jou, zou ik voor de zekerheid toch maar even bij de huisarts langs gaan!
Mocht het gebroken zijn en verkeerd weer aangroeien, dan ben je veel verder van huis en kan je hier altijd last van houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
oei, oei, wat een typefoutjes heb ik gemaakt. Latn=laten,
wer=weer en gesplakt=gespalkt.
12 jaar geleden
Bij een breuk is er functie verlies. Je kunt het uitproberen om met allebei de handen in de vinger te knijpen van je vader of moeder. Het knijpn moet dan even stijf zijn in beide vingers. Is dit niet zo dan kan er sprake zijn van een breuk of scheurtje in het bot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zo zijn dat als je een breuk hebt, je zelfs pijn hebt als je gaat lopen en hem heel erg graag alleen maar wilt ondersteunen. Heb dit namelijk zelf ook gedaan, en de pijn was toen net ietsje minder geworden. Dit zijn niet heel erg duidelijke verschijnselen, maar toch in het ziekenhuis wel bepalend om jou in te schatten van te voren of je een gebroken pols hebt of niet