Verantwoord om te fitnessen en af te vallen?

Ik ben 14 jaar en wil graag op fitness. Ik heb overgewicht. Ik wil ongeveer 20 kilo afvallen maar dan wel blijvend én gezond. Dus ongeveer 6 maanden voor 20 kilo afvallen. Is het verantwoord om af te vallen en te fitnessen op deze leeftijd?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben heel lui maar dat wil ik veranderen. Ik zie er echt niet uit, al die vet rollen en striae

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan dat zeker wel doen en combineren, maar ik zou meer tijd in het fitness stoppen dan in het dieeten. Kijk wat houdt dieten in voor jou is dan de vraag. Als je van plan ben om minder chips, chocola, patat, snoep etc te gaan eten en dat dieten noemt... PERFECT. Als je 's avonds 2 borden vol eet en je daardoor dus blijkbaar overgewicht krijgt en je wilt dat reduceren naar 1 bord. PERFECT! ga ervoor. Maar vergeet niet dat je WEL nog in de groei zit, midden in de pubertijd en dat groeien nu eenmaal wel energie kost. Als je je eetpatroon dus aanpast (en dat noem ik NIET dieten) en je gaat lekker sporten, is dat een prima aanpak. max 1 x per dag iets lekkers/tussendoor (je mag best wat hoor!!) 3 x per dag eten (en niet tot je overvol zit) maar 2/3 bruine boterhammen mag gerust!! Als je maar ook sport! tussendoor een stuk fruit 2 x per dag En elke dag 1 uur sporten (dit mag van alles zijn, maar voor afvallen is wandelen absoluut het beste, en dan bedoel ik niet slenteren, maar doorwandelen. Op de site: afstandmeten.nl kan je een prima routetje maken van 5 km..... als je dat in een uur loopt ongeveer en dat elke dag, ben je gewoon goed bezig. Mocht het hiermee dan niet lukken dan kan je altijd nog naar een dietiste gaan.

Als je blijvend en gezond wil afvallen, vraag dan eens aan je ouders of je naar een dietiste mag. Stel een niet te krap doel, ik vind 20 kg in 6 maanden veel (die 20 kg heb je ook niet in 2 maanden bijelkaar gesprokkeld, dus verliezen zal dan ook moeilijk zijn in die tijd Neem reele doelen, met hulp, en dan is de kans het grootst dat het blijend is

Het is op elke leeftijd verantwoord om af te vallen als je overgewicht hebt en fitness kan daar een goed middel voor zijn. En dieten is echt niet nodig: ik denk dat de kilo's eraf vliegen als je gezond gaat eten en de snoep en frisdrank laat staan. Je moet wel een paar keer in de week fitnessen, minstens 2 x en daarnaast heel veel fietsen en wandelen. Je valt af als je meer calorieën verbruikt dan wat je eet en drinkt. Succes ermee, het is er ook niet in een half jaar aangekomen, dus het kan wat langer dan een half jaar duren voor het er allemaal af is.

doe lekker cardio trainingen, goed voor je conditie, en je verbrand er veel mee! doe geen/heel erg gematigd krachttraining, dit kan namelijk je groei belemmeren.

Zelf zou ik het in stappen gaan doen. Dus eerst fitnessen en je conditie gaan verbeteren. Maar ook om het sporten in je systeem te krijgen. Begin eerst (onder begeleiding uiteraard) met 2x per week. En later 3 per week, ook de duur per keer kan je langzaam opvoeren. De volgende fase (na zeg maar 6-12maanden), kan je je focus verleggen naar het afvallen. Dan kan je gaan letten hoe je eet en waarom je eet. Zorg dat je dan gezond eet en aan 3 maaltijden per dag zou je genoeg moeten hebben. Reserveer ook voor dit dan gewoon 1 jaar. Waarom die haast? Je bent 14 dus je hebt nog een leven voor je. 2 jaar zou ook goed zijn, toch? Die fasering lijkt me beter, omdat je zelf al zegt dat je 'lui' bent en voorkomt je daarmee dat je teveel op je 'mentale' vork neemt. Niet direct de discipline om 2-3x naar de sportschool te gaan, en nog je gewoonte om te eten te weerstaan en je moet nog uitzoeken wat nu eigenlijk 'gezond' eten is? Dus in stappen. Maar naast het mentale zal je misschien lichamelijk ook nog wat 'hobbels' tegenkomen.

Je bent erg jong en in de groei maar ga hiermee naar een huisarts en laat je adviseren wat te doen. Hij zal je naar de goede instantie verwijzen die jou hierin kunnne begeleiden en jou kunnen vertellen hoeveel dat je ongeveer per maand mag/kunt afvallen door gezond en verantwoord te gaan eten en te fitnessen. Want met fitnessen alleen kom je er niet. Succes ermee.

Ik ben zelf altijd veel te zwaar geweest en steeds gejo-jo'd met mijn gewicht door weinig eten ,dan viel ik snel af maar omdat je lichaam dan in de spaarstand gaat viel ik niks meer af en begon weer meer te eten waardoor weer dubbel zoveel kilo's. nu, sinds bijna 1 jaar aan het fitnessen begonnen,eerst 2x p.w na enkele maanden 3x p.w.daarnaast gezond gaan eten,elke 2 uur een lichte maaltijd,zo blijft je stofwisseling goed bezig en ben nu na 8 maanden 15 kilo afgevallen. Ik ben er nog niet,moet nog wel 20kg.kwijt,dan heb ik het juiste gewicht. Ik zou het ook wel graag willen dat ik nu al op mijn ideale gewicht zou zitten maar als ik heel weinig zou eten val ik wel snel af maar zit er ook zo weer aan dan,en sporten zorgt ervoor dat je spieren aanmaakt en vet verliest,zonder sport verbrand je ook spierweefsel. Veel sportscholen hebben voor jouw leeftijd speciale beweegprogramma's om af te vallen en onder begeleiding van een diëtiste,als je het nu goed aanpakt ben je niet voor de rest van je leven met je gewicht aan het jo-jo en. veel succes.

Snel is nooit goed, maximaal een kilo per week. Diëten zijn een ramp, je denkt dan de hele tijd aan eten. Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen: - Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit). - Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen). - Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten. - Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt). - Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks. - Drink geen zoete dranken. - Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering). - Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering). - Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood). - Zorg ervoor dat je dagelijks beweegt: ga met de trap in plaats van met de lift, doe een paar push-ups voor de tv, ...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100