Waarom kregen kinderen in de 60er jaren z.g. 'krasjes' op school?

Ik herinner me vaag dat er met een soort kroontjespen op de arm werd gekrast en dat je dan terug moest komen om het krasje te laten zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
71.5K

Het beste antwoord

Dat was een test op tuberculose, ook wel PPD genoemd. Overigens hoeft een positieve uitslag niet te betekenen dat je tuberculose hebt, zoals mij lang geleden overkomen is. Wel mocht ik jarenlang voor controles op komen draven bij het consultatiebureau voor TBC-bestrijding.

De mantouxtest is een test die meestal wordt gebruikt om een besmetting met tuberculosebacteriën vast te stellen. Vergelijkbare testen zijn de Von Pirquet (de "krasjes"), de Heaf test (tot voor kort de standaardtest in het Verenigd Koninkrijk) en de Tine test. Bij deze methoden wordt tuberculine op een andere manier toegediend dan bij de methode die is ontwikkeld door de Fransman Charles Mantoux en Felix Mendel. De tuberculinehuidtest volgens de methode van Mantoux blijkt het betrouwbaarste te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij was dat een allergietest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was een tbc test

Toegevoegd na 1 minuut:
Om tuberculose vast te stellen. Als je er een rood bobbeltje kreeg had je een probleem. Volgens mij komt het nu (vrijwel) niet meer voor in Nederland en is daarom de test afgeschaft op scholen

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja, zal ik mijn jeugherinningen er ook maar bij zetten.
Ik was het één na kleinste meisje uit de klas. Het kleinste meisje was chinees en die mocht die test niet van haar ouders. 3x raden welke stakker altijd VOORAAN moest staan bij deze ellende!!! JUIST ik dus
12 jaar geleden
Dat was om te kijken of je TBC had.
Als je dat had, dan zwol dat krasje op. Ik weet nog wel dat iedereen als de stuipen zo bang was, 1x per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'krasjes' werden op je arm gezet om een besmetting met tuberculosebacillen vast te stellen.

Die test is later vervangen door de De mantoux test omdat die meer betrouwbaar is. Bij de mantouxtest wordt een kleine hoeveelheid tuberculine in de huid ingespoten en na 3 tot 5 dagen wordt gecontroleerd of het lichaam hierop gereageerd heeft met een bultje of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er ook nog een bloedtest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, maar die komt pas nadat de Mantoux test aangeeft dat er mogelijk een infectie met tuberculose is. Dan wordt er aanvullend bloedonderzoek gedaan. Dank je voor het +je :)
T.B.C. controle, elk jaar weer feest.........
Bij mijn broers en zussen en bij mij kwamen de krasjes altijd op, zoals dat heet. Dit was het gevolg van een B.C.G. inenting die wij allemaal hadden gekregen, omdat mijn vader destijds verpleegd werd in een sanatorium en wij daar niet onbeschermd op bezoek mochten. Het was daarna elk jaar feest, als de krasjes gezet waren, dan moesten wij een paar dagen later naar het ziekenhuis om longfoto's te maken.
Deze waren altijd negatief, maar men nam het zekere voor het onzekere.
12 jaar geleden
Je bedoelt de "reactie van Matoux", en dat was een onderzoek naar tuberculose.