Hoe kan je je beschermen tegen kwallen ?

Hoi iedereen , ik ga deze zomer op reis naar de costa del sol . Maar ik ben bang voor kwallen . Hoe kan ik me het beste beschermen tegen kwallen als ik in de zeee ga zwemmen . Ik houd ook van surfen . Weet iemand nu hoe ik me kan beschermen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ieder geval waterschoenen aan. Ben je op het strand al kwallenvrij...

Antwoorden (5)

Bent u aan het strand en de wind staat landinwaarts, dan kunnen kwallen aanspoelen en in de branding aanwezig zijn. Uit voorzorg kunt u op het strand slippers of schoenen dragen en niet het water in gaan.

Wanneer u gaat duiken, zorg dan dat u goed op de hoogte bent van de mogelijke gevaren. In duikcursussen wordt hier vaak ook aandacht aan besteed.

De beten van gevaarlijke kwallen vergen soms een andere behandeling. Vooral bij het duiken in het buitenland loopt u meer risico op een kwallenbeet. Het is belangrijk om u van tevoren goed te informeren over risico’s en eerste-hulpmaatregelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier tegen kwallen is gewoon niet het water ingaan ik ben ook bang voor kwallen en zogouw als ik een kwal zie ben ik er weg van. Ik ben namelijk wel eens gebeten op me hand en dat wil ik nooit meer meemaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Surfschoenen en een surfpak.

Daarmee ben je al heel veel beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie op het antwoord van Siska:
Je hebt geen last van kwallen als de wind land*in*waarts is, maar juist als die land*af*waarts is.
Dit klinkt raar, maar het komt omdat het zeewater aan de oppervlakte meebeweegt met de wind. Op de bodem stroomt het water weer terug, met de kwallen.
Zo ben ik een keer een heel kwallenkerkhof tegengekomen op het strand van Bergen aan Zee (2 kwallen per vierkante meter). Dit was bij harde oostenwind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1646/kwallenbeet
ik ben ook gebeten door een kwal op mijn enkel maar het deed veel minder zeer dan ik dacht. maar mischien ligt dat er ook aan welke kwal je steekt. maar ik zou gwoon in het water gaan want dat doe ik ook. maar als je veel kwallen op het strand ziet liggen zou ik een paar dagen wachten met in het water gaan. fijne vakantie:)
Bronnen: