Waar komt de "avondjeuk" van mijn dochtertje vandaan?

Wanneer ik mijn dochtertje (4) 's avonds laat wakker maak om nog even te gaan plassen, heeft ze altijd overal jeuk. Ze slaapt altijd erg diep en kan moeilijk wakker worden. Als ze dan langzaam wakker wordt gaat ze zich eerst echt overal krabben. Dit kan wel 5 - 10 min duren.
Ze heeft dit ook altijd al gedaan.
Ze heeft geen uitslag o.i.d. en overdag heeft ze er ook geen last van.
Ik maak me geen zorgen, maar ben gewoon benieuw of iemand bekend is met dit fenomeen of weet waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.7K

Het beste antwoord

Mijn zoontje doet dat ook. Als hij wakker gemaakt word nadat hij geslapen heeft of als hij heel erg moe is dan krabt hij meestal aan zijn hoofd en haar. Dan heeft hij geen echte jeuk maar dat is gewoon een lichamelijke reactie van hem vanwege de vermoeidheid.
Waar die reactie vandaan komt dat weet ik niet, dan zal ook per mens wel verschillen maar ik ben er inmiddels wel achter dat het geen echte jeuk is, maar een soort van fantoom. Althans zo beschrijf ik het maar even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien is ze allergisch voor het avondeten?
Of allergisch voor de wasmiddel die je gebruikt voor haar dekbedovertrek enzo ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft misschien een allergische reactie op iets dat met het slapen te maken heeft. Een dekentje, een knuffel of nachtkledij waar ze jeuk van krijgt. Het kan best zijn dat ze daar na het slapen meer last van krijgt omdat het in haar bedje lekker warm is. Probeer eens of een zuiver katoenen nachtponnetje en katoenen beddengoed geen beterschap brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets dacht ik dus eerst ook, maar haar beddengoed en nachthemd zijn al van 100% katoen. Ze krabt ook op haar hoofd, waar geen kleding etc zit.
Vreemd genoeg heeft ze er 's morgens met opstaan geen last van. Toch + je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dan zou het misschien kunnen zijn dat ze jeuk heeft omdat ze wat gezweet heeft tijdens het slapen. Bedankt voor het + je :))
Dat is gewoon de slaap. Heeft ze het ook als ze echt moe is en gaat slapen? Vaak zie je kinderen dan op hun hoofd krabbelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee wat het is, maar mijn vriend ligt altijd zijn armen te krabben :-) Arm gaat recht omhoog richting het plafond en dan krabt ie daar heel rustig aan. Niet snel, dus echt jeuk zal het niet zijn. Het is meer strelen met zijn nagels :-)

Misschien een vorm van genegenheid? Voor hem in ieder geval absoluut geen jeuk!

Hij doet dit trouwens als ie 's nachts wakker wordt. Niet voor het slapen of als ie 's morgens 'uitgeslapen' is, echt alleen midden in z'n slaap.

Gek eigenlijk...