mijn zoon heeft de diagnose adhd zal ik hem hierover vrij laten praten op school ivm pesten (dat word die al ook voor de diagnose geteld werd)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg eerst met de leerkracht en vraag het ook aan je zoon zelf. Wil hij het graag vertellen? En hoe denkt hij dat er gereageerd wordt?

Het beste antwoord

..van belang is de rol van de school hierin. Allereerst natuurlijk wat uw zoon zelf wenst in en met de klas, wordt hij gepest vanwege gedrag? Hoe staat school in het ondersteunen van hem, werken ze op school met een pestprotocol (verplicht)? Staan zij aan uw zoon's kant? Gaat het om het voortgezet onderwijs? Een veel voorkomend misverstand of eigenlijk valkuil is dat men denkt dat het pesten wel minder zal worden of zelfs verdwijnt als de zg reden van 'anders' zijn met de klas wordt besproken...pas op dat uw zoon daar niet volledig op hoopt. Stel ieders verwachtingen vast, ook de uwe en die van school. Wat vinden zijn vrienden bijvoorbeeld? Wie kan hem steunen if begeleiden als het op school even niet gaat? Voorbereiden en de situatie zo voorspelbaar mogelijk
maken, dat kan vertrouwen geven. Het kan zeker positief zijn een spreekbeurt bijv. te houden etc. maar nogmaals het beleid van de school en het handelen van de school is cruciaal in het tegengaan van pesten, dat zou nummer 1 moeten zijn. Pas als het 'veilig' is voor uw zoon in de klas/ op school heeft het zin de diagnose te delen. Diagnose verduidelijkt gedrag maar gelukkig is en blijft het kind hetzelfde kind, daar veranderd de diagnose niets aan m.i. Succes 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan dit antwoord heb ik wel wat ,we wachten dan ook nog eerst even af .m,n zoon heeft sommige het in vetrouwen genomen . groetjes

Andere antwoorden (4)

ik denk dat het afhangt van de reden tot pesten. als hij gepest word vanwege zijn bril dan heeft het geen enkel effect en kan het alleen maar kwaad. als hij gepest word om zijn te drukke gedrag en onbegrijpelijke reacties dan zou het wat begrip kunnen opleveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je niet te schamen voor ADHD. Zoveel kkinderen hebben deze diagnose.
Als je je kind verbiedt of aanraadt hier niet over te praten, dan krijg hij het idee dat het iets ergs is.
Je merkt het toch, als een ind ADHd heeft. Veel drukker, moeilijk blijven zitten, minder geconcentreerd (zonder medicatie), impulsief, soms explosies. Doe er normaal over. Het feit ligt er immers?

Jouw kind heeft ADHD. Zo zij het. Een kind met een plusje, noem ik dat. Vertel het de juf (basisschool) of de mentor (VO). Dan kunnen ze er een keer in het algemeen over praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaringen met dit soort dingen is dat kinderen vaak minder gepest worden als bekend is dat ze ADHD hebben. Ligt wel een beetje aan de leeftijd van uw zoon. Maar de meeste wat oudere kinderen weten wat ADHD is, het komt veel voor tegenwoordig, en accepteren dan dat hij soms wat anders is dan andere wanneer dit goed wordt uitgelegd en begeleid door zijn docent. Jongere kinderen (onderbouw basisschool), snappen niet wat ADHD precies is, maar ook hen kan het goed uitgelegd worden, bijvoorbeeld in een kringgesprek of met een informatief filmpje van internet. Meestal krijg je meer begrip van kinderen als ze weten waarom iemand anders is, dan wanneer die ander 'alleen maar anders is' zonder dat ze de reden kennen.

Maar het belangrijkst is wat uw zoon wil. Praat hij er makkelijk over of juist niet? Dat moet de doorslag geven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf ADHD met overwegens ADD een zoontje (7 jaar) met ADHD en dochtertje (bijna 9) met ADHD met overwegens ADD.

veel ad(h)d ers vertonen ander gedrag en dit kan een reden zijn waarom er gepest wordt. adhd is niet besmettelijk maar het is een deel van je zoon en heeft een impact op alle aspecten in het leven (ervaren, leren, concentreren, gedrag, interactie andere kids etc etc)
als dit uitgelegd kan worden aan kinderen kan er begrip zijn. (een manke kan tenslotte ook niet altijd hard lopen, maar sloom is ie dus niet)

ADHD is een beperking. je zoon moet er ook mee leren omgaan en als jij hier niet open over kan of durft te zijn zal er van anderen ook nooit begrip en dus acceptatie komen.
misschien kan de leerkracht info geven hierover en kan je zoon dit eventueel aanvullen met zijn praktijk ervaring als er vragen zijn.

zelf weet ik hoe lastig het kan zijn om uit te leggen (soort adhd? maar je bent toch niet zo druk? alsof het alleen oven een stuiterfactor gaat!) ik ben 37 en voor mij is het al lastig uitleggen. ik weet niet hoe oud je zoon is maar het is echt heel moeilijk om uit te leggen aan anderen juist omdat het op zoveel aspecten invloed heeft. probeer dat maar eens naar klasgenoten helder en concreet over te brengen.....

succes!