Gaan kinderen in groep 7 naar de schooldokter/ggd?

Voor mijn gevoel kwam je daar vroeger veel vaker, nu lijkt het jaren geleden dat ik met mijn zoon die nu 10 is bij de schoolarts/ggd ben geweest om te wegen, meten enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1.6K

Antwoorden (1)

Op de basisschool is die gezondheidscheck beperkt tot 2 of 3 bezoeken aan de schoolarts.

Brede functie
Als je kind in groep 2 zit, wordt het opgeroepen voor een bezoek aan de schoolarts. Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst die je van te voren bij de uitnodiging door de GGD toegestuurd krijgt, bespreekt de schoolarts de ontwikkeling van je kind met jou als ouder. Waar de schoolarts vroeger puur medisch onderzoek deed, is er tegenwoordig minstens evenveel aandacht voor psychosociale aspecten en gedragsproblemen. Zo wordt ook gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind.

Uitgebreid onderzoek
Het onderzoek bij de schoolarts is uitgebreid. Naast lengte, gewicht, zicht en gehoor, worden ook evenwichtsgevoel, fijne en grove motoriek en spraak getest. Omdat de schoolarts de gegevens van het consultatiebureau heeft, wordt de groeicurve van je kind bekeken. Als je tegen bepaalde problemen aanloopt, kun je die bespreken. Denk daarbij aan gedragsproblemen, zindelijkheid, eet- of slaapproblemen. Wanneer er een punt van afwijking gevonden wordt, verwijst de schoolarts je kind door naar de huisarts, specialist of naar jeugdhulpverlening. De schoolarts behandelt dus niet zelf.

Advies en voorlichting
De schoolarts geeft advies en voorlichting, zoals over gezonde voeding en veiligheid. Dingen die de schoolarts opvallen en van belang zijn op school, worden in overleg met de ouders besproken met de leerkracht. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je kind niet goed kan horen of een verkeerde pengreep heeft. Ook overgewicht, slecht eten, bedplassen en pesten zijn veel voorkomende problemen waar veel aandacht aan geschonken wordt. De schoolarts heeft voorlichtingsmateriaal over uiteenlopende onderwerpen. Aansluitend op de vraagstukken over jouw kind, krijg je folders mee naar huis met informatie en tips.

Bezuinigingen
Helaas wordt in meerdere gemeenten bezuinigd op de jeugdgezondheidszorg en dus ook op de schoolarts. Zo worden kinderen op veel plaatsen alleen in groep 2 en groep 8 opgeroepen voor een bezoek. In de tussenliggende tijd is het dus de taak van de ouders om het welzijn van hun kind goed in de gaten te houden. Ga daarom bij twijfel of klachten over de ontwikkeling van je kind op tijd naar de huisarts.

http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/32072/de-schoolarts-doet-meer-dan-medisch-onderzoek

Toegevoegd na 1 minuut:
In onze stad was groep 8 en klas 2 voortgezet als laatste keer.