Als je facturen krijgt voor een product wat je hebt afgenomen, maar de tenaamstelling op de factuur is niet correct, dien je dan te betalen?
Een bedrijf waar ik eerder zaken mee heb gedaan stuurt de stichting waar ik voor werk een factuur. Ik koppel terug dat ik deze factuur wel wil betalen, maar dat de tenaamstelling niet klopt. Zij gebruiken een tenaamstelling van vorig jaar, maar de stichtingsnaam is dit jaar notarieel gewijzigd. Het betreft een kleine wijziging, maar ik wil graag dat facturen goed in de boeken komen.
Ik heb nu al meerdere keren aangegeven de factuur te willen betalen, maar dat ik graag een factuur wil ontvangen met daarop de juiste(!) stichtingsnaam. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar het bedrijf geeft aan "niet mijn mails te willen lezen en er op in te willen gaan". Sterker nog, ze dreigen/gaan nu de hoogst mogelijke incassokosten rekenen. Gelukkig heb ik alle correspondentie tussen mij en het bedrijf op papier (mails) staan.
Ik heb mij tot de directeur gewend, die zijn administratie niet wil afvallen en zegt 'het zeer te betreuren dat ik niet wil betalen'. Herhaaldelijk heb ik nu aangegeven dat ik wel wil betalen (zwart op wit in de mailings!), maar niet een factuur die op een verkeerde naam staat van een stichting die niet meer bestaat.
Samengevat: inhoud factuur klopt, tenaamstelling niet en het bedrijf zegt: wij rekenen incasso kosten en je moet gewoon betalen. Als je betaald hebt, kijken we wel verder naar je mails en zullen de zaken rechtzetten als dat nodig is.
- Hoe zal de rechter dit beoordelen, mocht het tot een rechtszaak komen?