Sterft een beuk als je hem halveert?

Ik wil mijn beuk halveren, zowel takken als de stam ... overleeft ie dit?

een jaar geleden
in: Natuur
1.6K
crispy
een jaar geleden
Hoe groot is die nu? En hoe dik is de stam?
Rieneke1
een jaar geleden
Je had in juni moeten snoeien, en zeker niet al te heftig. Ik vrees dat dit wel een aanslag gaat zijn. Waarom zou je dit willen?

Antwoorden (1)

Beuken laten zich goed snoeien. Een beukenhaag is eigenlijk een rij gesnoeide beukenboompjes, die door de jaarlijkse snoei nooit uitgroeien tot echte bomen.

Zowel boom als haag kun je in principe rigoureus terugsnoeien, maar niet nu. Als de brandende zon op de bast schijnt waar die dat eerder nooit deed, kan de bast barsten en zal de beuk uitdrogen. Ook via de snoeiwonden zal de beuk te hard uitdrogen in de zomer. Rigoreuze snoei ook niet in de winter doen ivm kans op vorstschade. Najaar en voorjaar kan vaak wel. Als het echt een flinke boom is, vraag een boomexpert om advies.
een jaar geleden