Hoe voorkomen vogels botsingen tijdens het vliegen in een zwerm?

Soms honderden vogels vliegen dwars door elkaar in een zwerm. Toch heb ik nog nooit een botsing gezien tussen 2 vogels. Dit terwijl je in de lucht niet even kunt stoppen om ander verkeer voor te laten.

Hoe doen ze dat ?

jc54
2 jaar geleden
De vogels vliegen niet dwars door elkaar heen, ze vliegen (in zwerm) nagenoeg allemaal in dezelfde richting, en zoals SimonV aangeeft met gelijke snelheid.

Het beste antwoord

Om niet op andere vogels te botsen, houden alle vogels maximaal 7 buurtvogels in de gaten. Maakt 1 van de 7 een beweging, dan reageert het andere dier hier direct op. Zodoende maken ze allemaal ongeveer tegelijk dezelfde beweging.
Ook vliegen alle vogels ongeveer even snel. Dit, in combinatie met het snelle reactievermogen van de vogels, zorgt ervoor dat er geen botsingen ontstaan.
Grasparkieten gebruiken een tweeledige techniek om botsingvrij te vliegen. Ten eerste blijven ze naar rechts hangen als ze een andere vogel tegenkomen in de lucht. Ten tweede kiezen ze ervoor om hoger of lager dan de andere vogel te vliegen, met een vooraf bepaalde voorkeur.
SimonV