Als je bedoeld dat je vanuit je astronautenhelm lekker in een spiegel op aarde kan kijken, dan zal die spiegel ongeveer zo groot moeten zijn als een heel continent op aarde. Anders zie je die spiegel zelf domweg niet met je 'blote' oog, laat staan het gereflecteerde beeld in die spiegel.

Maar bedoel je een spiegel die je met de nodige technologie zou kunnen detecteren, b.v. door het opvangen van een geweerkaatste laserpuls, dan heb je al genoeg aan een maatje badkamerspiegel.

Omdat een lichtstraal theoretisch omkeerbaar is ("wat geldt voor de heenweg, geldt ook voor de terugweg") kun je ook jou vraag omdraaien: Hoe groot zouden spiegels op de maan moeten zijn waarvan we hier op aarde de reflectie zouden kunnen meten ?

Dan wordt het leuk ! Want er staan al werkelijk dergelijke spiegels op de maan. Veelal achtergelaten door de Apollo en Luna missies van Amerika en Rusland.
Die zijn daar neergezet, precies voor dat doel: het reflecteren van een laserstraal zodat daarmee heel precies de afstand aarde-maan te meten valt.

De kleinste van die spiegels zijn zo'n 44x19 cm.
Zou je de meetapparatuur van de aarde naar de maan verhuizen, dan zou je vanaf de maan dus een spiegel van die maat (en waarschijnlijk nog wel kleiner) moeten kunnen detecteren.
Toegevoegd op 27 oktober 2021 21:16: tekst