hoe kan het dat Wallonië overstroomt, terwijl dit toch hoger en minder verhard is dan Vlaanderen?

Ik begrijp er echt helemaal niks van: hier in Vlaanderen is er amper nog natuur, waar men kan betonneert men en bouwt men vol, als er ergens iets onthard wordt breekt de hel los omdat er dan parking verdwijnt, niemand lijkt nog wakker te liggen van grondwater enz.
Wallonië daarentegen is veel minder volgebouwd, heeft nog veel ongerepte natuur, en ligt ook veel hoger dan Vlaanderen. Luik en Verviers bv liggen veel meer boven de zeespiegel dan bv Gent.
Ik begrijp dus niet hoe het kan dat nu daar de rivieren overstromen terwijl in Vlaanderen alles droog blijft. Normaal is de overstroming toch vooral in lagere gebieden?

2 jaar geleden
in: Natuur
2K

Antwoorden (1)

(16jul21)
Als u de beelden van buienradar zag, dan is zichtbaar dat een soort brede strook van buien vele uren lang boven hetzelfde gebied in de Ardennen gehangen heeft. De buien verplaatsten zich langzaam van noordoost naar zuidwest, maar bleven zich daarbij wel vooral in een strook van Duitsland via Nederlands Limburg naar de Ardennen verplaatsen. Zoals de plooien van een gordijn zich tijdens het sluiten verplaatsen, maar daarbij wel steeds onder de gordijnrail blijven.

Dat heeft veroorzaakt dat de meeste regen gedurende pakweg een etmaal boven dezelfde strook land bleef vallen, en de buien schoven alleen maar langs die ene lijn verder terwijl de lijn zelf lange tijd niet naar het westen opschoof.

Was zo’n buienlijn boven Vlaanderen komen te hangen, dan was het juist dáár misgegaan.

Een verschil is wel wat u zelf noemt dat de Ardennen heuvelachtig zijn. Daardoor loopt het regenwater dat op de doorweekte hellingen valt overal subiet naar het laagste punt: een beek. En de beek kan het water van alle hoger gelegen gebieden er omheen niet tegelijk verwerken. Dat is vergelijkbaar met een theater dat leegstroomt: de uitgang moet dan plotseling al de bezoekers ‘tegelijk’ laten passeren.

Het is ook niet zo dat de hele streek van Luik onder water staat, maar wel overstromen overal de laagste delen, gelegen bij een beek of rivier.
Dorpen zijn overal nu eenmaal vooral en het eerst op de laagste plekken ontstaan, omdat alle wegen ook vooral onderin de dalen liggen.

Als het water eenmaal in de rivieren is gelopen, stroomt het naar zee. En daarbij kunnen ook lager gelegen tamelijk vlakke gebieden overstromen. Want als er onderweg naar zee nog meer elders gevallen water bij moet, wordt het rivierpeil langs de route naar zee te hoog en overstroomt de rivier, óók ver weg van het heuvelland waar de rivier of beek ontspringt op een plek waar veel water naar elkaar toe stroomt.

Als het ergens regent, wordt de bodem eerst doornat, en daarna wil het water niet meer de grond in zakken, maar loopt het over straten weg naar een lager gelegen punt: een beek of rivier.

Water moet weg kunnen stromen, maar een plotselinge dag met de hele tijd regen brengt te veel water ineens naar de rivier, en als de afvoer dan te weinig water kan verwerken, heb je een probleem.

Het water verzamelt zich in de Ardennen op minder meters aardoppervlak, en dan is er op die plekken teveel.

Als uw regenpijp verstopt is, overstroomt alleen de goot, niet het schuin dak erboven.