Dragen veganisten zijden kleding of zijn zij tegen uitbuiting van de zijderups?

ik snap dat een zijderups veel moet ploeteren voor een lapje kostbare zijde, en ik vraag me ineens af omdat veganisten tegen uitbuiting van dieren en ook insecten (kijk naar de bij - honing is uit den boze) zijn ; zijn zij dan ook tegen de zijdeindustrie ? dragen ze wel of niet zijde ?

3 jaar geleden
in: Natuur
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, die dragen geen kleding waar een dier aan te pas is gekomen. In de kledingkast van een veganist tref je geen kleren met bont, leer, wol en zijde. Dus ja, ze zijn tegen de zijde-industrie.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Eten veganisten dan honing? Of willekeurig welke vrucht die afhankelijk is van bijen?
Amadea
3 jaar geleden
Inderdaad eten ze geen honing. Vruchten zijn geen door dieren gemaakte producten, die eten veganisten wél.
Bijen leven van stuifmeel en nectar, dus die hebben vooral bloemen van planten en bomen nodig. Niet de vruchten die er ná de bloesem aan groeien.
tinus1969
3 jaar geleden
@Amadea, maar de vruchten groeien alleen doordat er dieren aan te pas kwamen.
Castle
3 jaar geleden
Hoi Tinus. Ik ben ook veganist maar er zijn vele gradaties van veganisten (net zoals religies het ook hebben). Er zijn 3 redenen waarom iemand een veganist kan zijn (soms een combinatie):
1. Voor eigen gezondheid en het geloof dat gebruik van dierlijke producten schade toebrengt aan eigen lichaam.
2. Voor de dieren omdat gezien worden dat die uitgebuit worden en mishandeld.
3, Voor de natuur en daarmee de wereld. Vruchten eten waar dieren aan te pas komen kan wel. Alleen als er dieren bij mishandeld worden (in de ogen van de gemiddelde veganist) dan zal naar een alternatief gezocht worden. Zoals ik al zei zijn er vele gradaties. Hopelijk helpt dit je een beetje.