Vanaf hoeveel graden onder 0 is strooizout niet meer werkzaam?

Ik had begrepen dat strooizout niet meer werkt vanaf een bepaalde temperatuur? Is dat waar en waarom werkt het dan niet meer?

3 jaar geleden
in: Natuur
2K
LeonardN
3 jaar geleden
Reactie want ik kan geen antwoord op de vraag breien wat een legitiem antwoord is: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4361062/Dit-is-waarom-zout-strooien-bij-lage-temperaturen-zin-heeft
"
Strooien om gladheid te bestrijden, heeft wel degelijk zin. Ook bij hele lage temperaturen. Dat meldt Rijkswaterstaat. Over het nut van strooien ontstond afgelopen dagen discussie, de wegbeheerder neemt de kou nu uit de lucht.
Rijkswaterstaat strooit de wegen met een mix van zout en calciumchloride. Zout werkt goed tot -12 graden en calcium werkt zelfs tot veel lagere temperaturen (-20 graden), meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. 'Als je kijkt naar de omstandigheden die deze week verwacht worden is dat dus voldoende.' Daarnaast is de temperatuur van de wegen gemiddeld hoger dan de temperatuur in de lucht. 'Daar komt bij dat overdag de wegdektemperaturen oplopen en mogelijk dicht tegen het vriespunt of daarboven uitkomen. Dat komt de werking van het strooizout ten goede.'
"

Antwoorden (1)

Strooizout is eigenlijk een dooimiddel. Het verlaagt het vriespunt van water met een aantal graden. Hierdoor bevriest de weg niet als het -1 graad Celsius is. Maar het bevriest wel bij -10 graden Celsius. Daardoor werkt strooizout bij deze temperatuur niet meer zo goed.
Rijkswaterstaat strooit de wegen met een mix van zout en calciumchloride. Zout werkt nog tot -12 graden en calcium werkt zelfs tot veel lagere temperaturen (-20 graden).
Strooizout werkt dus door vriespuntverlaging. Het vriespunt van het water wordt verlaagd zodra het zout is toegevoegd, waardoor het zout het bevriezen van water bemoeilijkt. Een zoutoplossing van 10 procent bevriest bij -6 graden, een oplossing van 20 procent bevriest pas bij -12 Celsius.
Het zout belemmert het vermogen van de watermoleculen om vaste ijskristallen te vormen.
SimonV
3 jaar geleden
paulos
3 jaar geleden
Ik wil hier aan toevoegen dat de scheikundige waarden, in ideale omstandigheden bijna exact zijn. Smeltpunt van pekel (water en zout) is ca. -25 graden Celsius in de ideale omstandigheid dat puur (H2O) water en 'zout' (verschillende verbindingen mogelijk) volledig zijn vermengd tot pekel, met een zoutpercentage van 25% en een water percentage van 75%. Op de weg is de vermenging nooit volledig en is er sprake van minder zout. Daarom vriest het weer op. Grafiek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pekel#/media/Bestand:Point_de_cong%C3%A9lation.jpg