Welk zout moet je strooien tegen gladheid?

Welk zout gebruiken ze op de straten? Zo ja, waarmee verschilt dat zout ten opzichte van de zout voor 'de normale mensen' en waarom werkt dat specifieke zout zo goed tegen gladheid?

3 jaar geleden
in: Natuur
1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zand is milieuvriendelijker en blijft ook langer liggen.

Het beste antwoord

Het strooizout van de gemeente en rijks waterstaat is meestal ruw (onzuiver) keukenzout gemengd met calciumchloride. Calciumchloride houdt makkelijk vocht vast verlaagt extra de bevriezingstemperatuur van het water. Wel erg slecht voor de auto's i.v.m. roestvorming.
Als je zelf zout wilt strooien neem dan gewoon droog keukenzout. Dat strooit even gemakkelijk als fijn zand en is dus goed te doseren.
Toegevoegd op 09 februari 2021 21:32: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zout van de gemeente of Rijkswaterstaat is pekel. Dat is nattig. Strooizout in de winkelis ongezuiverd keukenzout, droog
Op kleine schaal (thuis) is droog strooizout gemakkelijker in gebruik en verdeling
Toegevoegd op 09 februari 2021 11:02: tekst