Is een plant met rouwvliegjes te redden door aaltjes te begieten of kun je de plant beter weggooien?

Het betref drie hele grote en erg dure planten in huis.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
1.4K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Kaneelwater hielp bij mij niet.
Zand hielp bij mij niet.
Uitdroging ging niet (vond de plant niet leuk)
Afdekken met plasticfolie hielp bij mij niet. Aaltjes hielpen wel en snel ook. Wel duur, €25

Antwoorden (3)

Zet de besmette planten apart. Hier was ik zelf te laat mee, maar als je bijvoorbeeld slechts één plant met vliegjes hebt, kun je die gauw isoleren van de rest. Zo voorkom je dat meer planten de dupe worden. Wil je makkelijk checken of een plant besmet is? Geef de plant dan water. Als er vliegjes opspringen uit de plant weet je hoe laat het is.
Laat de grond zoveel mogelijk uitdrogen (zonder de plant om zeep te helpen natuurlijk). De vliegjes gedijen het best in natte grond dus liever even zo weinig mogelijk water geven.
Vang de volwassen vliegen met bakjes rode wijn. In principe is dit natuurlijk niet echt nodig als je de larven goed gaat bestrijden. De volwassen vliegjes leven namelijk maar enkele dagen. Toch kan het fijn zijn om in ieder geval iets te doen tegen deze irritante beestjes.
Koop aaltjes oftewel nematoden. Dit zijn microscopisch kleine wormpjes die de natuurlijke vijand van de larven van de rouwvliegjes zijn. Je giet ze bij je planten en ze eten vanzelf de larven op. Als er geen larven meer te eten zijn, sterven ze vanzelf weer uit.
3 jaar geleden
Er is een goedkopere oplossing. Laat om te beginnen de potgrond goed opdrogen, en giet vervolgens met kaneelwater.
Je kookt water en lost hier kaneel in op (1 eetlepel per ltr water).
Even doorroeren en af laten koelen.
Begiet hier nu de planten mee (drab op bodem niet gebruiken).
Het kan nodig zijn deze behandeling nog eenmaal te herhalen.
Ik heb hier zelf goede resultaten mee behaald: de vliegjes waren en bleven weg.
3 jaar geleden
Ik ben vooral benieuwd om welke planten het gaat. Hieronder wordt aangegeven dat je de aarde uit moet laten drogen. Dat zorgt er in ieder geval voor dat, een groot gedeelte, larven dood gaat. De larven komen dan niet meer uit tot rouwvliegjes.

Helaas zijn er veel planten die zelf ook dood gaan in opgedroogde aarde. Veel kamerplanten komen immers van oorsprong uit de tropen. Die verlangen vochtige grond. Gelukkig zijn er ook voor deze planten genoeg manieren om de rouwvliegjes te bestrijden.

De methode die hieronder nog niet wordt genoemd: verstikken. Bedek je aarde met een laagje zand. Geen aarde, maar zand. Daarmee verstik je de larven en kunnen er geen vliegjes meer bij de aarde om nieuwe te leggen. Na een dag of 4 moet het zand er weer af, anders krijgen de wortels voor langere tijd niet genoeg zuurstof. Uw probleem zou hierna verholpen moeten zijn :)