Wat is er met mijn cactus aan de hand?

eerst was ie nog normaal. sinds een of andere tijd nu is er heel raar een of andere spriet een heel dunne vanuit de top omhoog geschoten. ziet er heel raar uit ik heb het nog niet eerder gezien bij een cactus. in het begin groeide hij nog normaal ook met omvang etc, maar ineens is dit gebeurd

Picture for question
3 jaar geleden
in: Natuur
2.6K

Antwoorden (2)

Als een cactus heel erg de hoogte in schiet, dan is hij op zoek naar meer zonlicht. Je moet je catcus dus naar een zonniger plekje verplaatsen, in jouw geval een raam zonder folie ervoor.
3 jaar geleden
Een cactus die te donker staat, gaat altijd op zoek naar meer licht. En om in de tussentijd energie te besparen, zal de nieuwe groei vervormd en ielig zijn. De groei is niet mooi rond en vol, maar dun en langgerekt, misschien zelfs puntig bij een bolcactus. Dat is een teken dat de cactus op zoek is naar meer licht. Soms gaat deze groei heel snel, omdat een cactus zo snel mogelijk licht wilt vinden. Die groeispurt is helaas helemaal niet goed voor je cactus, al zal je in eerste instantie misschien denken dat het juist goed gaat.
Dit proces heet etiolering, waarbij je cactus vaak ook een beetje gelig wordt, in plaats van diep groen. Je krijgt er slappe en ongezonde planten van.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn: een cactus die eerste een bolletje was, maar nu opeens langwerpig wordt met een smalle punt aan de top. Een opuntia (die cactus met ‘konijnen oortjes’) waarvan de nieuwe ‘oortjes’ lang en dun de hoogte in groeien. Een cactus met een ongezonde lichtgroene kleur, of een cactus die wat slap hangt.