Kan bleekwater (javel) op een terras doordringen tot minn drinkwater?

Hallo,

Ik heb net een nieuw appartementje gehuurd, en op het terras was er behoorlijk wat onkruid, nu ben ik vrij hypochonder en maak ik me dus snel zorgen. Toen mijn huisbaas het onkruid verdelgde met bleekwater (javel) begon ik me zorgen te maken over of dit zou kunnen doordringen tot in mijn drinkwater, misschien is dit een hele domme vraag, maar weet iemand of dit kan en of dit gevaarlijk is. Of is er geen reden tot paniek? Dan mag je me natuurlijk ook altijd geruststellen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
2.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe zou dat moeten gebeuren?

Het beste antwoord

Nee,
Het schone drinkwater wordt door leidingen geperst.
Chloor kan wel in de bodem zakken en het grondwater vervuilen, maar niet het schone gezuiverde water in de leidingen.

Bedenk ook dat het eventueel vervuilde grondwater eerst weer gezuiverd wordt voor het de leidingen ingaat.

De bron legt het hele proces heel goed uit.
Laat je gevoel maar los!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het drinkwater komt uit de waterleiding en is dus absoluut gescheiden van grondwater. Het waterleidingbedrijf zorgt er voor, dat je schoon drinkwater hebt. Geen zorgen maken dus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is geen reden tot paniek. Het bleekwater zal wel de grond in trekken en uiteindelijk uitspoelen naar her grondwater. Vanuit het grondwater kan het (wel heeeel erg verdund) in een drinkwater wingebied terecht komen. Ik denk dat het dan zo ver verdund en afgebroken is, dat het dan al niet meer meetbaar is.