Waar komt de naam meidoorn vandaan?

meidoorn struik naam herkomst

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Antwoorden (2)

Spreekt bijna vanzelf: ‘het is een in MEI kort bloeiende heester met doorns.
Toegevoegd op 12 mei 2020 11:06: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Een doorn is een stekel en wordt als onaangenaam ervaren. Vandaar de spreuk: het leven is vol doornen en distels.
De meidoorn, bloeiend in mei en met stekels, wordt ook als onaangenaam ervaren; ondanks de bloesempracht.
De verklaring is als volgt. Omstreeks het midden van mei zijn er dikwijls koude luchtstromingen. Deze noordoostelijke en noordwestelijke winden transporteren koude lucht die met name in zuid-Frankrijk gevreesd is. Als begeleidingsverschijnsel van de temperatuurinzinking geurt de meidoorn. Ook aan de C6te d'Or.
in sommige streken van Frankrijk beschouwde men de bloeiende meidoorn zelfs als een directe oorzaak van de daling van de temperatuur. Zo moesten op last van het gemeentebestuur van de stad Beaune alle meidoornheggen worden uitgeroeid ter bescherming van de wijnranken tegen nachtvorsten.
In Vlaanderen is er een zegswijze over de meidoorn: Als de haagdoorn geeft haar luchten. Is er altijd kou te duchten.
Bron: Friese volksgebruiken weerspiegeld in Europese folklore door D.J van der Ven; 597 pagina's. Verschenen in 1970.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
??? Leuke informatie, maar de vraag is waar de naam vandaan komt. De etymologie dus.
SentWierda
3 jaar geleden
Deze doornstruik bloeit in de koude periode van mei en wordt daardoor geassocieerd met koud, onaangenaam weer.
Vandaar de naam meidoorn.
Deze periode in mei wordt ook wel IJsheiligen genoemd: 11, 12, 13 en 14 mei. De vier IJsheiligen zijn: Pancratius, Servatius, Bonifacius en Mamertus.
SentWierda
3 jaar geleden
Wat betekent: mei? Deze maand is genoemd naar de Italische god Maius. Betekenis: 'hij die toename brengt'. Mei is de groeimaand.
Bron: Etymologisch woordenboek Van Dale.