Hoe krijg ik een hedera plant zo snel mogelijk verwijderd uit me tuin staat bij de buren?

Hij overwoekerd me hele tuin en schutting en de buren doen er niks aan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ben met mijn tuin bezig om te betegelen en overkapping maken maar had steigers in de tuin dus moest mijn spullen verplaatsen maar dat heeft niks met mijn vraag te maken en ik doe het helemaal in me eentje en geen man die zijn klauwen uitslaat dus eerste prioriteit is dat onkruid weg te krijgen dan kan ik verder met alles
Rieneke1
3 jaar geleden
Hedera is een uiterst waardevolle plant voor vogels en insecten. Helaas lees ik dat je gif wil gaan gebruiken en alles wil gaan betegelen. Hoe dom en kortzichtig :( Zeker geen kinderen om nog een beetje leefbare wereld aan na te willen laten?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ja rieneke ik heb wel kinderen maar die zijn volwassen en spelen niet in de tuin en ik kan geen gras of planten verzorgen vanwege mijn gezondheid dus heb geen andere keus om het te betegelen.
Inekez1
3 jaar geleden
@thea.
Blijkbaar ben je zelf helaas niet in staat om een groene tuin te onderhouden. En wil je daarom alles betegelen. Een paar tips:
- leg je situatie eens voor aan de buren. Misschien zijn zij bereid om 2 of 3 keer per jaar de hedera ook aan jouw kant een beetje te snoeien. Dan heb jij er zelf geen werk en overlast van en toch nog iets groens in je tuin.
- controleer bij je gemeente (de APV Algemeen Plaatselijke Verordening) of het wel is toegestaan om je HELE tuin vol te tegelen. In gebieden / woonwijken waar weleens wateroverlast is als met hevige regenbuien het water niet weg kan, ben je vaak verplicht om minstens 1/3 of 1/4 van je tuin niet te betegelen, zodat er in elke tuin een gedeelte is waar het regenwater de grond in kan zakken. Dat kan ook in grind en zelfs in kunstgras. Ook onderhoudsarm, kun je ook met je tuinstoelen op zitten en oogt toch iets groener en vriendelijker dan alleen maar tegels.
Inekez1
3 jaar geleden
- Je volwassen kinderen krijgen wellicht zelf ook een keer kinderen. Voor je kleinkinderen is een tuin met groen leuker en beter en gezonder dan een tuin met alleen maar tegels.
- Ook tegels vragen onderhoud. Je moet ze schoonhouden, onkruid uit de voegen houden, vegen, bladblazen, sneeuwruimen etc etc. Van een groene border met hedera en wat vaste planten of struikjes heb je minder werk. Die hoeven maar 2 of 3 keer per jaar gesnoeid te worden en heb je verder het hele jaar geen werk van.
- Volwassen kinderen kunnen heel goed 2 of 3 keer per jaar even een middagje helpen in de tuin met het snoeiwerk.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
"en geen man die zijn klauwen uitslaat."
Moet dat dan? We hebben toch niet altijd kerels nodig. Kunstgras is wellicht eenvoudiger dan betegelen. Tegelen is zwaar werk. Mijn buren wilden ook een klimop plaatsen, maar gelukkig is dat niet doorgegaan, ik geef eerlijk toe, dat deze nu niet meer geleefd zou hebben als dit plan doorgezet was. Vogel en insect vriendelijk of niet. Er zijn genoeg andere vogelvriendelijke planten die niet alles overwoekeren en kapot maken. Ik heb begrepen dat begieten met: wasbenzine, schoonmaak azijn, spiritus, round-up allemaal werkt...zou wel zorgen dat je niet betrapt wordt.

Antwoorden (2)

Afkippen langs de rand van het hek en van de grond alles weg halen.
3 jaar geleden
Die krijg je niet verwijderd. Je kunt wel snoeien wat er aan jouw kant overhangt. Verder zul je moeten accepteren dat je een groene erfafscheiding hebt.

Ik zou persoonlijk niet proberen de hele hedera weg te snoeien aan jouw kant. Dat lukt toch niet, dat groeit daarna 2 keer zo hard terug, in plaats van een egale groene schutting heb je dan een schutting met half groen en half dode hedera.

Alleen de lange hangers afknippen, wat over de grond groeit wegknippen of met een schep afsteken.

Verder zou ik vooral energie steken in het opruimen van je eigen spullen ipv je drukmaken over een plant van de buren. Maak een perkje van een halve meter breed langs de schutting waar de plant z'n gang kan gaan. Dan hoef je alleen de onderrand van dat perkje bij te houden en kun je de rest van de hedera laten hangen zonder dat je daar werk en afval van hebt. De rest van je tuin blijft dan vrij van hedera en kun je zelf inrichten.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ eigen rommel eerst, dat scheelt al een slok op een borrel