Weet iemand de naam van deze schelp? Ik zag deze vandaag voor het eerst langs de vloedlijn liggen?

Ik woon aan de kust in Zuid Holland, maar deze schelp heb ik nog nooit gezien. Het diertje kan zon'n drie/vier centimeter uit zijn schelp komen. Het ziet er dan uit als een fallus. De schelp heeft een behoorlijk massief gewicht.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Natuur
4.3K
Amadea
4 jaar geleden
Het lijkt een baby zwanenhalsmossel, maar die hebben een geelwitte schelp.
Seabreeze
4 jaar geleden
Dank voor de reacties, het wordt nu nog puzzelachtiger want wat is nu het verschil tussen een zwanenhalsmossel en een strandgaper? Wat Wiki betreft komt de zwanehalsmossel in grijs/bruin/wit voor. De zwanenhalsmossel kan 10-tallen jaren oud worden, geldt dit ook voor de gaper? Ik heb ondertussen flink wat afbeeldingen bekeken, maar zie geen eenduidige exemplaren van welk soort. Overigens laat mijn foto een kleiner stukje zien van de hals die op dat moment enorm was ingekrompen.
Amadea
4 jaar geleden
Goeie opmerking, waardoor ik verder ben ga speuren. En zowaar het juiste antwoord heb gevonden!

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het betreft een Otterschelp. Die wordt vaak verward met de Zwanenhalsmossel, maar het is er een (veel) kleinere variant van. De schelp lijkt daarnaast ook op de strandgaper, maar die is door zijn chondrofoor (lepelvormig uitsteeksel), gapende kleppen en minder langgerekte achterkant goed van de otterschelp te onderscheiden.

Sinds 2003 wordt ie steeds vaker aan onze stranden gevonden. Dat betekent dat deze soort teruggekeerd is in de Noordzee. Net als andere schelpdieren filteren ze plankton uit het zeewater. Daar houden ze contact mee met hun sifo, de ‘slurf’ die uit de schelp steekt. Vanwege de vorm en de kleur van de sifonen worden de schelpen ook wel piemelschelpen genoemd.

De naam Otterschelp komt door een schrijffout. De bioloog die deze soort als eerste beschreef wilde het beest Lutaria noemen (naar lutum = slik), maar hij schreef per ongeluk Lutraria (lutra = otter). Ze leven tot 40 cm diep ingegraven in zand of modder, tot op dieptes van 100 meter. Door de vele stormen van de afgelopen tijd is ie uit de zeebodem losgewoeld, kon zich niet opnieuw ingraven maar dreef naar de kust.

In de zee zijn ze geelwit, maar aangespoeld op een strand kunnen ze bruingeel of blauwzwart verkleuren.
Plaatje bij antwoord