Wat is het smeltpunt van een parel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
2.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
825 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@TurfGraver
Hoe kom je dáár bij?
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vermoed van de Engelse wiki over calciumcarbonaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_carbonate
(melting point)

Antwoorden (1)

Een parel heeft eigenlijk géén karakteristiek smeltpunt. Bij het smeltpunt van een stof mag de chemische samenstelling niet veranderen en als de stof dus weer stolt heb je nog steeds dezelfde stof Zo niet met een parel. Een parel bestaat uit parelmoer; dit is voornamelijk koolzure kalk (in de vorm van aragoniet) en organische hoornstof (conchyne) die concentrisch om een middelpunt gerangschikte microkristallen aan elkaar kit.
Het mineraal aragoniet is een calciumcarbonaat met chemische formule CaCO3. Bij 400 graden wordt dit omgezet in calciet. Het calciet verliest tijdens de verhitting zijn minerale kristalstructuur en verandert in normaal amorf calciumcarbonaat.
Uiteindelijk begint de calciumcarbonaat bij 899 graden C te ontleden en bij 1339 graden te smelten. Als een parel dus de bijna wit-gloeihitte heeft bereikt is hij ontleed in calciumoxide dat dan wel zal smelten als zuiver stof.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parel#Samenstelling