Wat is dit voor een steen? Het lijkt wel alsof het met zilver is gespoten.

Ik vond in Oostenrijk bij een rivier deze steen. Het lijkt wel alsof het met zilver is gespoten. Het glinstert en ik veeg het er niet vanaf
Iemand een idee wat dit is en hoe die aan het zilverlaagje komt?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
7.8K
redhouse
4 jaar geleden
Specimen of mineral chalcopyrite .
Zie wikipedia
Antoni
4 jaar geleden
@redhouse, de kleur van chalcopyriet is messinggeel, kopergeel of honinggeel, niet zilver, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Chalcopyriet.

Antwoorden (1)

Het zilverachtige laagje is pyriet (FeS2), een erts van ijzer, dat veel voorkomt in de heuvels rondom de Harz en in het Noordoosten van Oostenrijk (Zuidwesten van Tsjechië). Pyriet wordt ook wel gevonden in een goudgele variant, maar dat komt omdat het erts aan het oxideren is (geeft een soort gelige roest van Fe2O3). Heel zuivere pyrietkristallen lijken helemaal van zilver te zijn (maar zijn dat dus niet)