Van welk dier is deze pop en komt die nog uit?

In mijn schuurtje hing deze pop onder bij het raamkozijn. Geen idee hoe lang deze er al hangt. Aangezien het al najaar is vraag ik mij welk dier dit is en of het nog gaat uitkomen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
2K
tinus1969
4 jaar geleden
Veel rupsen/vlinders overwinteren als pop; rustig laten hangen dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat was ik ook van plan hoor. Weet je van welk dier dit een pop is? Vlinder, mot of anders?

Antwoorden (1)

Het is de pop van één van de soorten vlinders uit de familie Nymphalidae. Dat is een familie van vlinders die de schoenlappers, parelmoervlinders en zandoogjes omvat, ofwel: de aurelia's.

Hij lijkt bijvoorbeeld veel op de pop van een Aglais ichnusa (kijk maar: https://www.leps.it/images/Nymphalidae/InLeNyAgIcP0001.jpg) maar die komt alleen op Corsica en Sardinië voor.
- - -
Bij vlinders die als pop overwinteren kan het wel 160 tot 330 dagen duren voordat de metamorfose plaatsvindt. Het is niet te voorspellen of en wanneer het bij het exemplaar in jouw schuurtje gaat gebeuren.
Toegevoegd op 07 september 2019 20:27: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Ik laat m ook hangen.
Ik gok dat ie er zo een maandje hangt.