wat gebeurt er met lucht in de ruimte? zou je het nog snel kunnen inhappen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Om lucht 'in te happen' heb je een onderdruk in je longen nodig die lager is dan de omgeving van die lucht. (zodat die lucht als het ware richting je longen geduwd wordt) In het vacuüm van de ruimte is dat onmogelijk.
.
Gezien de reakties hieronder is een aanvulling wenselijk:
Met de omringende lucht gebeurt niet zoveel. De druk valt weg en de lucht zal zich verspreiden, zich daarbij met name houdend aan de wetten van de zwaartekracht.

De lucht in de longen... Tja als je er in slaagt je mond krachtig dicht te houden dan kun je misschien even die dan ontstane overdruk van 1 bar binnen houden. Maar op enig moment zal je dat niet vol kunnen houden en zal ook de lucht in je longen naar buiten ontsnappen en zich voegen bij de rest van de zich verspreidende luchtdeeltjes.
Toegevoegd op 30 augustus 2019 14:20: tekst
Thecis
4 jaar geleden
kort, krachtig, juist +
Een kleine toevoeging zou kunnen zijn dat je weliswaar met het middenrif een onderdruk creeert (het uitzetten van de borstkas), maar dat dit echt niet op kan tegen het de onderdruk van het vacuum. 2e toevoeging.
We weten niet precies wat er gebeurd wanneer je zonder pak in het vacuum komt. Ik heb dit ooit gevraagd aan een thermodynamica professor en die gaf aan dat het (uiteraard) wat onetisch is om te testen. Maar als ik het echt wilde weten, zou ik eens kunnen kijken in de gepubliceerde archieven van het onderzoek wat de nazi's gedaan hadden. Die zouden dat best eens getest kunnen hebben. Ben er echter nooit meer verder achter aan gegaan (op die manier).
jc54
4 jaar geleden
Eigenlijk maar een half antwoord. Dat je het niet kunt in-happen is duidelijk, maar wat gebeurt er met lucht die je bijv. uitademt?????Of die je in een luchtcilinder bij je hebt en daar laat ontsnappen????
Ik ben anti-min, vandaar alleen een reactie.......
Thecis
4 jaar geleden
@jc54
Dat is de vraag niet. Je zou het als extra informatie kunnen opnemen. Maar het antwoord beantwoord de vraag die gesteld is.
TurfGraver
4 jaar geleden
Niet?
"wat gebeurt er met lucht in de ruimte?"
En dan
"zou je het nog snel kunnen inhappen?"
Thecis
4 jaar geleden
@Turfgraver
goed punt. Tweede deel wel, 1e deel strikt genomen inderdaad niet. Dank!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
E.e.a. aangevuld. :-)