Hoe kan je het beste hoog onkruid wegkrijgen op een openbaar veld?

Ik speel veel met de hond op een openbaar veld, maar momenteel staat het onkruid daar 0,5meter-1meter hoog. Ik was aan het denken om dit gewoon plat te maaien met een hand grasmaaier, maar zou dit wel lukken? Ik heb zelf geen grasmaaier, aangezien ik kunstgras heb, dus ik zou er een aparte voor moeten kopen (2de hands uiteraard). Officieel moet de gemeente het doen, maar die zijn er dit jaar nog niet geweest, dus ik dacht dat ik t misschien zelf kon onderhouden in de zomer, maar hoe begin ik eraan? De gemeente heeft overigens gezegd dat we het zelf mogen onderhouden als we willen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.9K
Antoni
4 jaar geleden
Ik raad je aan die 'toestemming' zwart-op-wit te regelen voordat je aan de klus begint, en dat bewijs bij je te dragen bij het maaien. Anders staat er voor je het weet een of andere gemeentelijke controledienst naast je om je een boete te geven.
Ivana
4 jaar geleden
Ik zou de gemeente even bellen en vragen wanneer er gemaaid wordt. Als ze zeggen dat dat daar niet gebeurt, vraag je of je het zelf onder handen mag nemen. Dan ben je ingedekt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor de reacties van Antoni en Ivana, ik heb naar de gemeente gebeld en die zeiden dat t geen probleem was. Normaal gezien worden die gesprekken toch opgenomen he?
TurfGraver
4 jaar geleden
Zou het zelf op een als het er op aankomt is lastig vragen aan hun naar de opnames.
Overigens, onderhouden is ook opruimen na maaien. ;)
TurfGraver
4 jaar geleden
'op een' = opnemen.
Antoni
4 jaar geleden
Zo maar een telefonische mondelinge toezegging van een gemeentelijke ambtenaar van wie je de naam niet (eens) weet, lijkt mij niet overtuigend bij een controle. Voor de zekerheid toch maar van tevoren beter bewijs van die toestemming regelen, zo raad ik je nog steeds aan.
Rieneke1
4 jaar geleden
jammer, want zo'n veld is van belang voor de insecten en wellicht ook andere dieren.

Antwoorden (3)

Met een maaier krijg je dit niet weg, enige wat gebeurt is dat je het onkruid plat drukt en vervolgens komt het weer op. Je kunt wel een accustrimmer gebruiken, zo'n steelapparaat met ronddraaiend draadje. Daarmee krijg je de boel weg, al wordt de volgende uitdaging waarschijnlijk waar je met het afgesneden onkruid naar toe moet. Is dat geen probleem dan zou ik een sterke accustrimmer nemen of als alternatief een handzeis, die zijn voor minder dan 3 tientjes te koop.
4 jaar geleden
Voor de honden leuk toch om er doorheen te rennen? Cindy12 heeft goede oplosding want met gewone maaier lukt dut niet. Nadeel is wel dat je alle hondenstrond tegen gaat komen, die je nu niet ziet ;)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
Het is niet verstandig om honden hier doorheen te laten rennen! Allerlei ongedierte en vaak staan er ook grasaren tussen, deze zijn nu rijp en je krijgt er grote ellende mee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
T is al een iets oudere hond die de bal niet altijd meer heel goed ziet liggen, dus in hoog gras/ onkruid is het niet zo makkelijk voor haar. Qua hondenstront zitten we goed, aangezien enkel mijn hond daar speelt (voor de rest allemaal kinderen), en dat wordt altijd opgeruimd. Ik zal dan gewoon een accutrimmer kopen. Bedankt allemaal :) en de gemeente heeft mij niks gezegd dat ik t moet opruimen, dus ik neem aan dat t gewoon mag blijven liggen aan een zijkant?
Als het zo hoog staat moet je een bosmaaier nemen. Heeft een kleine 2takt-motor en is zuinig voor het klimaat en je portemonnee. Dus duurzaam.