Mijn rozen heb ik bestreden tegen bladluis met spiritus maar nu ziet mijn roos er verdord uit wat nu?

Mijn rozen heb ik bestreden tegen bladluis met spiritus maar nu ziet mijn roos er verdort uit wat nu?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
16K
Z512099
4 jaar geleden
Nieuwe planten, je hebt ze dood gespoten...
Pieter2011
4 jaar geleden
Volgend jaar de plantenspuit vullen met water en er een paar druppels afwasmiddel bij doen. Werkt prima. Belangrijkste tip: niet wachten tot je planten onder de bladluis zitten en dan gaan sproeien, maar sproeien om te voorkomen dat je planten bladluis krijgen!

Antwoorden (3)

Je hebt hoop ik geen pure spiritus gebruikt? Dan gaan ze dood want dat is veel te sterk. Je moet het minimaal 50/50 mengen met water of een mengsel van water en groene zeep.
Pure spiritus brand op de plant.
Edit:
Ook moet je niet spuiten als de plant er na of tijdens in de zon staat.
Toegevoegd op 15 mei 2019 09:50: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hebt inderdaad de rozen bestreden.
De meest bekende variant om te gebruiken is de plantenspuit gevuld met water en afwasmiddel. Dit werkt een paar dagen en is niet schadelijk voor je planten. Bij herhaling zullen de bladluizen niet meer terugkeren.
Een andere manier is lieveheersbeestjes gebruiken. Dat is de natuurlijke oplossing, de bladluis wordt opgegeten door de lieveheersbeestjes. Ze komen vanzelf op de bladluizen af en anders zijn ze te koop in een tuincentrum.

De rozen zullen 't niet redden ben ik bang. Voor een volgende keer kan je bv bieslook tussen de rozen planten of een bol knoflook in de aarde stoppen, die voorkomt dat de bladluizen komen.
In de bron staan nog veel meer tips.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen paniek! Lelijke takken en/of bladeren wegknippen, de roos loopt dan in korte tijd weer mooi uit met nieuwe scheuten en nieuw blad. Je zult wel een deel van het bloeiseizoen missen...

Volgende keer bij het bestrijden van de luizen de spiritus mengen met een beetje afwasmiddel en water, niet spuiten in de volle zon en proberen alleen de uitlopers te sproeien waar de luizen daadwerkelijk op zitten (meestal de jonge blaadjes en knopjes aan het uiteinde van de stengel). Een handspuitje werkt makkelijker om te mikken en te doseren dan een grote spuit waarmee je ineens de hele stuik besproeit.