Hoe en waar doet een straaljager piloot zijn/haar behoeften?

Stel een straaljager piloot moet poepen of plassen, hoe lossen ze dat probleem op?

4 jaar geleden
in: Natuur
7.7K

Antwoorden (2)

Plassen kan een soort ziploc zakje. Poepen is wat moeizamer maar kan evt ook in dat ziploczakje.

Verder neem ik aan dat de gemiddelde piloot zo verstandig is om voor het opstijgen naar de WC te gaan. Ter vergelijking: Russische kosmonauten plassen tegen de bus die hen naar de raket brengt.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Maar gaat de huid dan niet irriteren met dat bijtende urine?
tinus1969
4 jaar geleden
Vanwaar de min?
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, ik hoop dat ze IN het zakje plassen.
popeye
4 jaar geleden
De min komt niet van mij af
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Van mij ook geen min, hoewel het antwoord niet wezenlijk goed is.In de Ziplock zit geen gel en de sluiting deugt niet afdoende. Het zijn diepvrieszakjes met een Zip-sluiting.
Dat Russische kosmonauten vooraf altijd tegen de bus plassen is een fabel.Dat deed Joeri Gagarin vijftig jaar geleden. De rituelen wijzigen steeds.
Van André Kuipers werd in 2011 verwacht dat hij tegen het linker achterwiel plaste, voor aanvang van de busreis naar het lanceerplatform in Baikonoer begon.
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDarc, ik vatte het verhaal van de Russische kosmonauten wat kort samen (het ging me er om, dat ze plasten vlak voor dat ze de raket ingingen), maar blijkbaar is de traditie (zie eerdere link) sinds Gagarin niet wezenlijk veranderd:
"According to legend, the famous Soviet cosmonaut had to relieve himself, just as he disembarked the bus that was taking him to the launch ramp. In the absence of a better solution, he simply urinated on the bus’ tire, unknowingly starting a tradition that would outlive him and become a necessary ritual among all other Soviet space-dwellers before their missions. From that day forward, there allegedly hasn’t been a single space mission both during the Soviet Union and the current Russian Federation that has skipped this custom."
ik ben dit verhaal diverse malen in verschillende plaatsen tegengekomen - als ik lieg, lieg ik in commissie :-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
according to legend - of: rumor has it - volgens de legende of het gerucht gaat.
Verhalen die zich via de windkrant verspreiden. ::))
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDArc, er zijn iig veel bronnen voor.
https://www.livescience.com/62751-why-cosmonauts-pee-yuri-gagarin.html
https://newsspaceflight.com/the-reason-behind-cosmonauts-peeing-on-the-bus-that-is-taking-them-to-space/
https://factrepublic.com/facts/2448/
https://www.atlasobscura.com/articles/why-russian-astronauts-pee-on-a-bus-tire-before-launching-into-space-and-other-preflight-rituals
Plassen in de cockpit is, zeker tegenwoordig, geen enkel probleem.Iedere vlieger heeft zo zijn voorkeur welke voorzorgsmaatregel en hulpmiddel hij wil nemen.
Er bestaan urinecontainers en relief tubes, buisjes waarmee de vliegers alle vloeibare afvalstoffen kunnen lozen. Er zijn zakjes met vocht absorberende gel en er worden soms nog de lekdichte carebags extra verstrekt. Na gebruik wordt de carbag gesloten door een treksluiting waarmee het zakje lekdicht kan worden dichtgeknoopt.

Behalve straaljager vliegers zijn er wel meer piloten en vliegers van militaire vliegtuigen die lange vluchten maken.
Bij langere vluchten, meestal niet op straaljagers, prefereren sommige vliegers gebruik te maken vaneen condoom. Het condoom wordt met een slangetje verbonden aan het vocht absorberende gelzakje.

Wat de ontlasting betreft: er is dieet ontwikkeld voor piloten en vliegers waarmee zij vierentwintig uur vóór het opstijgen moeten beginnen. Het is een eiwitrijk dieet met weinig reststoffen (de ontlasting). Het doel van dit dieet is om voedsel toe te dienen dat bijna volledig door het maagdarmkanaal kan worden geabsorbeerd, waardoor een minimum aan residu overblijft voor de vorming van ontlasting en darmgassen. Daar kan dan zonder ongelukjes de extra carbag voor gebruikt worden.
Een verstandige vlieger begint de hele afvalhuishouding al 24uur voor het opstijgen te regelen.