Wat voor een soort tor/kever is dit?

De laatste dagen komen wij deze beestjes tegen in huis. Google geeft nog direct uitsluitsel. Heeft een van jullie toevallig een idee?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
2.3K
Bordensteker
5 jaar geleden
Deze heeft andere achterpoten dan de tegenwoordig vaak geziene bladpootrandwants.
Bij de bladpootrandwants zie je een verbreding aan het middenste gedeelte van de driedelige achterpoot, het scheenbeen. Alsof er een blaadje aan zijn poot is blijven hangen. https://www.knnv.nl/afdeling-tilburg/oh-kom-er-eens-kijken Op de foto van vraagsteller zie ik een duidelijke verbreding aan het dijbeen (bovenbeen). Dus misschien een andere soort wants: “De dijen (femora) en schenen (tibia) van de achterpoten zijn vaak verdikt, plat of bladvormig verlengd. Ook de tweede en derde antennaal segment is vaak verbreed en verbreed plat. De bladvormige verdikte schenen hebben geleid tot een andere Engelse familienaam voor randwantsen. Namelijk leaffooted bug. De enige wants op dit moment in Nederland met zo’n bladvormige verbreding is de, bladpootrandwants, bladpootwants (Leptoglossus occidentalis). Een exoot afkomstig uit Noord-Amerika.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Randwantsen#Kenmerken
Reddie
5 jaar geleden
@Bordensteker, waarom maak je er zo'n verhaal van terwijl het dus duidelijk helemaal geen bladpootrandwants is?
Bordensteker
5 jaar geleden
@Reddie
Ik had een sterke overtuiging dat het eerste, korte, en niet-onderbouwde antwoord van L. de plank missloeg. En toen er nog geen goed antwoord kwam dat anderen van de gedachte aan deze recent erg vaak in GV genoemde bladpootrandwants af zou houden, wilde ik alvast voor dit recent populair geworden en platgetreden dwaalspoor waarschuwen. Maar ik had dan weer geen echt idee om bij een juist antwoord te komen.
Als ik een en ander als antwoordreactie bij het onjuiste antwoord had gezet, verdwijnt de wél nuttige informatie in mijn bijdrage anders meteen in de prullenbak als hij zijn antwoord zelf verwijdert.

Antwoorden (2)

Hallo, dit is de bladpootrandwants, ofwel bladpootwants,ziet er eng uit maar is ongevaarlijk, bij evt. doden verspreid ie een zeer onaangname geur. ! Groet Ludgardon
5 jaar geleden
Het is geen wants maar een boktor.
Vermoedelijk een Rode schouderboktor, Rhamnusium bicolor. Maar het kan ook een andere soort betreffen.
. . .
Het zou toch ook wel een Veranderlijke boktor, ook wel brandhoutboktor genoemd, kunnen zijn. Omdat je schrijft ze in huis aan te treffen. Zie ook https://www.startpagina.nl/v/dieren/insecten/vraag/662686/insect/
Toegevoegd op 06 april 2019 13:34: tekst