Kunnen kiezelstenen of iets groter, verzakking van veengrond tegengaan?

Mijn huis is gebouwd op veengrond en nu kom ik (woon er sinds kort) in de voortuin twee en zelfs drie lagen stenen (kiezel en wat groter) tegen en vervolgens een laag geel zand. Aan de onderrand is het huis bijgewerkt met cement. Voor wat voor verrassingen zou ik nog meer kunnen komen staan? Moeten al die stenen eruit voordat ik er planten neer ga zetten? Kunnen deze dan toch wortelen?
Realiseer me dat ik nu meer vragen stel....

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
2.2K

Antwoorden (1)

Geel zand en cement zijn inderdaad oplossingen om veengrond te verstevigen.
Het is een aanpak die ook gebruikt wordt bij het aanleggen van een terras op veengrond.
Deze grond is namelijk zo drassig, dat een terras in een paar weken al ernstig kan verzakken.
Als je de tuin gaat aanleggen zou ik niet zomaar alles eruit halen. Ik weet niet welk effect dit heeft op de stabiliteit.
Kijk liever naar planten die het goed doen op deze grond en verbeter de bodem.
Maak je niet druk over het wortelen van de planten. Wortels groeien overal omheen en doorheen.
https://www.tuinenbalkon.nl/help-mijn-tegels-verzakken-veengrond-wat-moet-ik-doen-tuinvraag Deze link geeft aan (even scrollen) dat geel zand en cement gebruikt worden.
https://wroeten.nl/tuin/grondbeginselen/3/ Deze link vertelt over het verbeteren van de grond dmv kalk en afwatering.
Toegevoegd op 26 februari 2019 22:08: tekst