Waarom kunnen wij onze ogen wel naar elkaar toe bewegen maar niet van elkaar af?

Dus waarom kunnen we scheelkijken maar niet met beide ogen naar buiten, is dit een beperking van de spieren (mechanisch) of vanuit het centrale zenuwstelsel, en als het aan de spieren ligt dan moeten deze dus op een of andere manier met elkaar verbonden zijn ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.3K

Antwoorden (1)

Dit is geen mechanische beperking van de spieren.
De spieren zij niet met elkaar verbonden, maar worden door onze hersenen aangestuurd.
Qua spieren kunnen we ze wel naar buiten trekken.
Maar omdat dat geen enkele nuttige functie heeft oefenen we dat niet.
Het naar elkaar toe trekken is functioneel om beide ogen op hetzelfde punt te richten.
Door oefening zou je dat kunnen trainen. Net zoals:
Je oren naar achteren trekken.
Met je tong een tuitje maken.
Een penseel tussen je tenen houden en een schilderij maken.
Je vingers spreiden met aan de ene kant wijsvinger en middelvinger tegen elkaar, en aan de andere kant je ringvinger en pink tegen elkaar. Accordeonisten kunnen die met de linkerhand heel erg spreiden.
Met de ene hand op je borst kloppen, en met de andere hand rondjes draaien.
Fietsen, schaatsen, een bal vangen, piano spelen.
Allerlei dingen die je niet van nature doet, maar wel kunt leren.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Reddie, Divergentie (exotropie). Inderdaad niet iets wat je zelf voor elkaar kunt krijgen..
Divergent scheelzien komt wel voor. Meestal één oog naar buiten. Met beide ogen naar buiten is zeer zeldzaam.