Kan al het water op de aarde een keer op zijn?

Als de klimaatveranderingen nooit hebben bestaan of nooit gekomen zijn en we allemaal primitief leven, zou dan een keer al het water op kunnen gaan want we nemen ook zelf water op

5 jaar geleden
in: Natuur
1.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Niet door menselijke consumptie. We scheiden ongeveer net zoveel uit als we innemen en nadat we dood gaan zal de rest ook wel als water weer wegvloeien, daarnaast is het volume water miljoenen-miljarden keren hoger dan wat de mensheid op kan drinken.

Het beste antwoord

In principe loopt water in een kringloop. Dat wil zeggen dat het een aantal verschijningsvormen door kan lopen, maar dat het altijd een vorm van water blijft én dat de kringloop gesloten is houd in dat het water ook niet in één van die stadia vast blijft zitten.

Een bekende water-kringloop is b.v. water uit de zee verdampt, en vormt wolken in de lucht. Die wolken regenen weer uit over het land. Via het land stroomt het naar de rivieren die het water weer naar de zee brengen en voila... daar is het water weer in de zee waar het allemaal begon.

In principe zal het water dus nooit 'op' raken.

Is daarmee alles gezegd ? Nee !
Via chemische reakties verliezezen en krijgen we kleine beetjes water.
Een belangrijkere invloed heeft (op de lange termijn) de zon. De zon blaast allemaal elektrisch geladen deeltjes naar de aarde. Dat noemen we zonnewind. De zonnewind bost tegen de atmosfeer aan en blaast deze een beetje weg. Minder atmosfeer betekend minder luchtdruk. En bij een lagere luchtdruk zakt het kookpunt. Op een bepaald moment kunnen de oceanen daardoor verdampen. Die waterdamp wordt op zijn beurt weer onderdeel van de atmosfeer en zal dus uiteindelijk óók weggeblazen worden.

Gelukkig worden we door het magnetisch veld van de aarde beschermd en valt de schade mee. Maar op b.v. Mars is op die manier een groot deel van de atmosfeer weggeblazen en is er weinig meer over van het water dat er vroeger wel geweest moet zijn.

Ook zal de zon in de komende miljarden jaren groter en krachtiger worden. Dit zal een temperatuurstijging tot gevolg hebben waardoor ook al het water zal verdampen.

Er is dus heel veel meer gaan de dan een simpel "Nee, het water zal nooit op raken", maar tijdens de duur van jouw leven zal er weinig veranderen in de hoeveelheid water op aarde.
Reddie
5 jaar geleden
En aangezien de door jou genoemde processen al miljarden jaren bezig zijn, zal het nog wel miljarden jaren duren voor het water verdwenen is.