Hoe kan je menselijke tijdschaal uitleggen?

In mijn aardrijkskunde boek staat: uitputbare bronnen betekent : Hulpbronnen die zich op menselijke tijdschaal niet kunnen vernieuwen of aanvullen. wat bedoelen ze met menselijke tijdschaal

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.3K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Tijdschaal waarop wij mensen gewend zijn te denken/ kunnen denken. Een hulpbron kan zichzelf misschien wel vernieuwen over een periode van (ik zeg maar iets) 100 miljoen jaar, maar dat is voor ons mensen een onafzienbaar lange tijd. Wijzelf leven misschien 100 jaar, en ook onze langste concrete termijn plannen zullen zich zelden over meer dan een eeuw uitstrekken. Onze hele geschreven geschiedenis gaat zelfs maar amper 5000 jaar terug. Ondertussen gebruiken wij sinds een jaar of 150 in een razend tempo al die fossiele brandstoffen op. Zo gezien "hebben" wij dus weinig aan de gedachte dat er misschien over 200 miljoen jaar wel weer nieuwe olievelden gevormd zijn. Want dat ligt dus simpelweg buiten onze 'menselijke tijdschaal'.
ronron1212
5 jaar geleden
De moderne mens kwam als cro-magnonmens circa 50.000 tot 40.000 jaar geleden naar Europa, maar bestond in Afrika al langer. Deze 'Afrikanen' worden wel gezien als voorlopers van de cro-magnonmens. Met de vondst van twee schedels bij de Omo-rivier in 1967 werd deze theorie onderbouwd. Wetenschappers hadden deze twee schedels op 130.000 jaar gedateerd. Later onderzoek leek aan te tonen dat twee schedels van Homo sapiens mogelijk veel ouder (195.000 jaar) waren.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ja, dat weet ik, en ? Ik had het over onze _geschreven_ geschiedenis. Misschien dat ik daarmee wat vaag was, maar daarmee bedoel ik dus: de periode waarover bronnen bestaan die in die periode geschreven zijn (en dus een zeker basisniveau van beschaving/organisatie van de samenleving vereisen). Onze totale geschiedenis als 'mens' is veel langer. Maar daar hebben we niet veel aan als we niet over die periode kunnen plannen, conceptualiseren. We zouden dan immers net zo goed kunnen stellen dat onze totale geschiedenis 4.6 miljard jaar oud is, aangezien atomen en chemische verbindingen al zolang bestaan.

Antwoorden (1)

Gedurende de tijd dat mensen leven.

Wat we bijv. uit de grond halen, zal wel aangevuld worden maar dat duurt zo lang dat we daar als mensen van nu (en vele generaties daarna) niets aan hebben. Afgezet tegen de duur van een mensenleven duurt dat proces zeer lang.