Kun je een aardbeien boom kweeken? Ik hoop dat ik dat goed heb gespeld?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
2K
LeonardN
5 jaar geleden
Dit is geen commentaar op je spellingswijze, maar aangezien je een hoop uitspreekt wil ik je een tip geven. Alle woorden in het Nederlands die 1 begrip zijn (een samenstelling) en bestaan uit zelfstandige naamwoorden, worden aan elkaar geschreven. Dit resulteert in "een aardbeienboom kweken". Het leukste voorbeeld hiervan is een woord wat soms genoemd wordt als het langste woord in de Nederlandse taal: hottentottententententoonstellingsterrein (als losse woorden: hotten-totten-tenten-tentoonstellings-terrein).

Antwoorden (3)

nee, want aardbeien groeien niet aan een boom, maar aan een struikje
Aardbeienplanten kun je wel opkweken, haal wat plantjes bij een plantenwinkel of kweker
Toegevoegd op 30 mei 2018 21:43: tekst
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min. Er bestaat een boom die heet : aardbeienboom.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aardbeienboom heb je goed gespeld, kweken niet ;-)
LeonardN
5 jaar geleden
@janj2002
Vreemde plek voor je reactie, daarnaast spel zelf aardbeienboom correct, waar de vrager een onjuiste spatie gaf.
Een aardbeienplantje is geen boom maar een plant. Als de bloei komt worden de bloempjes de aardbeien. Gaat het goed komen er uitlopers op de grond met hele kleine blaadjes en als je zo'n uitloper bedekt met een beetje aarde wortelt dit stukje en dan kweek je een nieuw aardbeienplantje. Daarna kun je het los maken en apart zetten. Dan heb je een eigen gekweekt aardbeienPLANTJE niet boom of struik.
Voor de duidelijkheid: nee dat kan dus niet!
-------
Toevoeging: http://www.fruitbomen.net/mediterraan/aardbeienboom/
Er blijkt een mediterrane middelgrote struik te bestaan die soms groeit tot boom met vruchten die een beetje op aardbeien lijken. Ze smaken zurig, verwerkt wel lekker.
Uit jouw vraag begreep ik dat je bij ons bekende aardbeien als boom wilde kweken. Dat kan niet, maar in feite bestaat er dus wel een hier niet groeiende (mediterrane) aardbeienboom.
Toegevoegd op 30 mei 2018 23:10: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min. Er bestaat een boom die heet : aardbeienboom.
LeonardN
5 jaar geleden
-Je kan hier bijna alles kweken. (dus tot tweemaal toe een onjuist antwoord)
Ja.
Er bestaat een boom die heet : aardbeienboom.
Arbutus unedo Nederlandse naam: aardbeienboom Hoogte: 300 - 400 cm
BLoeitijd : juli – septemberBladkleur: groen?
VRuchten verschijnen een jaar na de bloei, en zijn rood van kleur. Bloemkleur: wit
Standplaats: zon / halfschaduwGrondsoort: alle mits niet te nat Beschutte plek, wintergroen
Aardbeienboom
Mooi om te zien zijn de rode, op aardbeien lijkende vruchten van de aardbeienboom die zelfs eetbaar zijn. De prachtige, ivoren bloemen zijn bij tijden tegelijk met de rode vruchten zichtbaar en zijn daarom een heerlijke blikvanger. De groenblijvende aardbeienboom (Arbutus unedo) is Aardbeienboom : een decoratieve en gemakkelijk te verzorgen exotische plant – ook geschikt voor onze tuinen. De bloei begint in de late zomer met bosjes kleine klokjes. De op aardbeien lijkende rode vruchten blijven maandenlang - van november tot januari - hangen en kunnen verwerkt worden tot likeur of marmelade.