Wordt de Aarde zwaarder vanwege fotosynthese?

Planten kunnen groeien vanwege zonlicht, en dat wordt ook wel fofosynthese genoemd.
Wordt de Aarde daardoor zwaarder, of niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee. Want er wordt iets omgezet (koolstofdioxide en water in koolhydraten).

Antwoorden (1)

Nee. Als ik een boterham eet wordt de aarde ook niet zwaarder. Dus boterhamese zorgt ook niet voor een zwaardere aarde.

Enige wat dan nog overblijft is de vraag of fotonen (de deeltjes/golven) die op aarde landen
1. Massa hebben
2. Op aarde blijven

Voor zover ik begrijp heeft een foton geen rustmassa en zal een groot deel de aarde weer verlaten door afketsing. Zelfs als op 1 en 2 een positief antwoord valt te geven is het effect waarschijnlijk zo summier dat het niet goed meetbaar is en door andere effecten veel zwaarder zou kunnen worden (denk aan ruimteneerslag zoals meteorieten). Of door andere effecten lichter zou kunnen worden (ontsnappend gas).