Kan een Amaryllisbol een tweede bloem krijgen in het tweede jaar van bloei?

Ik heb een amaryllis die maar 1 bloem heeft gegeven. Als ik m tot volgend jaar verzorg en bewaar, kan hij dan volgend jaar wel 2 keer een bloem geven?
Of zal het er altijd eentje blijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
3.3K

Antwoorden (3)

Je kunt hem volgend jaar weer in bloei krijgen. Tot eind zomer (ongeveer) blijven verzorgen, zodat de bol nieuw reserve voedsel kan aanmaken. Dan stoppen met water geven, het blad laten afsterven, de bol uit de grond halen en koel en donker bewaren, en da zo in november ongeveer de bol weer oppotten en gaan verzorgen. De bol zal dan weer uitlopen en kan een nieuwe bloem vormen.
In de bron wordt iets preciezer beschreven hoe het zou moeten......
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Maar ik weet hoe ik ze moet verzorgen. De vraag was of een bol in het tweede jaar TWEE keer een bloem kan geven ipv 1x zoals dit jaar. Mijn andere bollen hebben al 2 x een bloem gegeven in 1 jaar.
Een bloem per jaar, volgend jaar een tweede bloem.

Amaryllis ... Na de bloei blijft er alleen groen over. Haal de steel meteen na de bloei weg, deze zuigt energie uit de bol. Tot 2 cm boven de bol afsnijden. Beschadig de bladeren niet, hieruit haalt de amaryllis, via fotosynthese, voeding voor het volgende jaar.
Na de bloei kan de bol prima in de tuin of bv in een pot op het balkon. Nadat de bladeren vergelen, in het najaar, kan je de nieuwe bloei voorbereiden.

Amaryllis in bloei trekken ... Haal de amaryllis in de vroege herfst, bv. oktober, uit de tuin. Binnenshuis tijdens de winter is nodig, vorst verdraagt deze plant slecht. Verwijder vergeelde bladeren, droog de bol deppend. Laat de bol op een koele donkere plek staan, bv de kelder of kast in de onverwarmde hal.
Bereid de bol extra voor door de buitenste rokken weg te nemen (bollenpellen!). Ook de kleine extra bolletjes kun je beter weghalen, zij vreten energie.

Rond kerst bv, na een of 2 maanden, kun je de amaryllis weer te voorschijn halen en planten in pot of vaas. Al gauw zal de bol weer tot leven komen. Dit lukt niet altijd maar met de juiste behandeling heb je een grote kans van slagen.

De amaryllis zal nu weer een prachtige bloem laten zien en even de lente in huis brengen, tot ook deze bloei weer overgaat en het hele proces opnieuw begint. Dit kunt je jaren volhouden.

Succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B. toen ik de vraag las was er nog geen antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Maar ik weet hoe ik ze moet verzorgen. De vraag was of een bol in het tweede jaar TWEE keer een bloem kan geven ipv 1x zoals dit jaar. Mijn andere bollen hebben al 2 x een bloem gegeven in 1 jaar.
Je weet hoe de bol te verzorgen, ook qua voedsel geven en langzaam af laten sterven. Theoretisch zou de bloem in het tweede jaar twee bloemstengels kunnen vormen, maar dat is mede afhankelijk van de grootte van de bol in het eerste jaar.
Mijn praktijkervaring: bij een flinke bol om mee te beginnen kunnen er een paar jaar overheen gaan voor je twee stengels hebt (ook het aantal bloemen per stengel kan trouwens verschillen), maar is het vaak toch het tweede jaar al raak.
Begin je met een kleinere bol dan kat het gerust meerdere jaren duren voor zich een tweede stengel ontwikkeld.
Oftewel: het kan vriezen en het kan dooien :)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. De grote heeft idd al (tweede jaar) 2 bloemen gegeven. Het eerste jaar ook al.
De andere heb ik afgelopen jaar, althans, in november gekregen. Een vrij kleine bol maar.
Ik geef m toch een kans denk ik want de kleuren waren wel erg mooi! Een diep roze kleur met een witte lengte streep op elk bloemblad.
Dan maar even geduld op de tweede.
Kan een Amaryllis eigenlijk ook 3 bloemen/stengels geven?
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik heb dat wel eens meegemaakt, maar dat was niet zo spectaculair: eerst min of meer tegelijk twee bloemstengels, en toen die al in bloei stonden kwam er nog een kleine achteraan. Ik heb ze jaren gehad, maar werd ze zat. Je bent eigenlijk het grootste deel van het jaar een lelijke pol aan het verzorgen, die nog eens veel plaats inneemt bovendien. En dan heb je een paar weken bloei. Ik koop voortaan wel wat amaryllisstengels :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja het is wel een werk en kost ruimte. Ik zet ze na de bloei in de hoek van de tuin. Nu vind ik t nog leuk maar ben der pas 2e jaar mee bezig en heb der maar 3. hahaha. Misschien wordt ik t ook wel zat.