wat is dit ??? Groeit op boomwortel ondergronds. Schimmel ? Hoe bestrijden?

Lijkt op sojascheuten , groeit in groepen zoals champignons, groeit op ondergrondse wortels van bomen, duwt de terrasstenen uit de grond .. Evt kan ik foto sturen. Heb er nu al 10-tallen op enkele m2. Groeit op de wortels van populieren die 9 maand eerder werden afgezaagd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
2.5K

Antwoorden (2)

het is alleen niet de oorzaak van je tegels dat doen de wortels zelf

Van de ruim 3500 in Nederland voorkomende zwammen zijn er ongeveer 800 die samenleven (symbiose) met de wortels van loofbomen. Voorbeelden van bomen: zomereiken, beuken, haagbeuken, berken, elzen, populieren, wilgen, lindebomen, tamme kastanjes en hazelaars.
De zwam en de boom vormen een soort schimmelwortel. Dit is een netwerk van zwamdraden dat om de boomwortels heen zit en dus die wortels beschermt tegen uitdroging, zware metalen en parasieten. Via dit uitgebreide netwerk vindt de aanvoer van water en van de in water opgeloste voedingszouten uit de bodem naar de rest van de boom plaats. De zwam krijgt via dat netwerk, koolhydraten in de vorm van suikers en zetmeel van de boom.

als je de boom omkapt is hij voor de schimmel gezien dood gegaan die reageren door als laatste uit te schieten met sporen om hun bestaan te redden je kunt ze met een bezem weg vegen ... ze zijn zo groot geworden omdat ze een "uitgang zoeken"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit lijkt heel erg goed mogelijk. Dank je wel. Alleen ... waar komen dan die plantjes van die overal in het gras verschijnen. Dat zijn toch echt wel plantjes met blaadjes. Anderzijds heb ik in al die jaren nooit last gehad van die ondergrondse wortels en worden alleen de stenen daar uit de grond geduwd waar die zwammen zitten. Ik heb de wortels op een aantal plaatsen doorgezaagd. Hoe laat ik die zwammengroei stoppen ondergronds? Heb je ook enig idee hoe diep en hoe ver wortels van populieren reiken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
normaal is wat er boven de grond was ook onder de grond ...als het een hele grote oude populier was dan zit er nogal wat onder.. ook gaan door het kappen van de boom de wortels slinken dat creëert ruimte onder de grond wat extra zuurstoof ook geeft en door die extra ruimte kan een hoop ontkiemen.
die boom heeft ook altijd alles onder hem geen kans gegeven om te ontkiemen door licht en voedsel op te eigenen. je hebt nu gewoon een kans gemaakt voor andere planten om tot leven te komen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de plantjes zullen handmatig verwijderd moeten worden dit zal nog wel jaartje of 2 doorgaan ... de schimmels moet ik toegeven geen idee deze zullen sterven in 1 jaar omdat ze niet meer van voedsel worden voorzien maar al dat rottende hout word dan weer door andere paddenstoelen/schimmels worden overgenomen. dikke wortels zullen moeten worden uitgegraven... er bestaan geen middelen om 1 plant te "doden" bestrijden zonder ook andere aan te tasten.
Dit zijn geen schimmels of zwammen.
Onderschat de groei van een populier niet, ook een wortel kan weer opnieuw aanslaan.