Deze fenomeen gebeurt in tropische zeeen waar het water heel warm is. Daar groeit een bepaalde soort alg die fluoresceert. Alleen als het een tijdje heel warm is geweest zijn er genoeg algen om dit merkbaar te laten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ik één keer meegemaakt - 's nachts toen ik aan het zwemmen was - zal het nóóit vergeten......leek een beetje of ik kon vliegen.
De meeste kans om een lichtgevende zee te zien maak je tijdens een warme zomeravond. Onder invloed van de warmte worden er meer fluorescerende planktondiertjes actief, die je dan in de branding en de vloedlijn kunt zien oplichten als ze in beweging worden gebracht.
Het kan dus ook gewoon in de Noordzee gebeuren, tijdens een warme zomer. Ik heb het zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreft hier Zeevonk.
Op zwoele zomeravonden kan de zee gaan lichten op plekken waar het water beweegt: in de golven, als je door het water loopt of zwemt of als je op het natte zand stapt. Het groenachtige licht wordt veroorzaakt door een chemische reactie als gevolg van de beweging in de zeevonk, een bolvormige, ééncellige alg (flagellaat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat eens meegemaakt... een jaar of 4 geleden in juli in zee bij Vrouwenpolder...
we liepen 's nachts over het natte zand en bij iedere stap het lichtte op rond onze voeten... toen zijn we maar gaan zwemmen... heel sprookjesachtig... het water rondom ons glinsterde en vonkte en sprankelde...

Het wordt veroorzaakt door een 's zomer vaak massaal voorkomende eencellige, de zeevonk Noctiluca miliaris. Het lichten treedt vooral op bij krachtige waterbewegingen zoals het breken van golven op het strand of in de boeggolf van een schip. Een ondernemende badgast kan zich 's nachts door een frisse duik in een spookachtig 'gewaad' hullen, en een lichtend voetspoor achterlaten op het natte zand. Een mee naar huis genomen fles zeewater licht vaak uren later nog op, als we hem schudden. Al deze bewegingen bevorderen de menging van het zeewater met zuurstof uit de lucht, wat de genoemde luciferine-oxidatiereactie weer stimuleert.