Hoever hangen de wolken of is de lucht als ik richting de horizon kijk?

Wat ik mij afvroeg toen ik laatst naar de wolken links van mij keek, waarbij rechts blauwe lucht was, hoever ik dan wel niet kijk in kilometers. Boven hoeveel kilometers van mij hingen die wolken wel? En als ik naar de blauwe lucht kijk, heb ik dezelfde vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/ver-kijk-lucht-kijkt.199242

Antwoorden (2)

Bij ons hangen de HOOGSTE wolken op max 13 km hoog: http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Wolk

De horizon ligt (op 180 cm ooghoogte) op 5 km afstand.
http://www.goeievraag.nl/vraag/ver-horizon.33414

Toegevoegd na 6 uur:
Ter aanvulling: in de gematigde zones hangen de hoogste wolken op maximaal 13 km. In de tropen kunnen de wolken tot 18 km komen: http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Wolk#Hoe_hoog_hangen_de_wolken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar dit is onjuist. 13 kilometer hoog. Als de aarde dan rechtop zou staan ben je er zo. Een vliegtuig gaat sneller en die doet er MINSTENS 2,5 uur op om door de wolken heen te gaan. Een vliegtuig gaat gemiddeld 300 kilometer per uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja jouw verzinseltjes zijn juist.... hoeveel km ook weer? Een vliegtuig vliegt niet hoger dan 12 km en de hoogste wolken in ONS deel van de aarde liggen ook op die hoogte, kijk maar in mijn link. Op andere delen van de aarde kunnen de wolken op andere hoogtes liggen. http://www.goeievraag.nl/vraag/hoog-vliegt-vliegtuig-lucht.175479
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: 2,5 uur? Vliegt die al die tijd omhoog dan? Bij mist ben je in een paar seconden boven de wolken uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien gaat een vliegtuig niet gemiddeld 300 kilometer per uur..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet wie je de min gegeven heeft.
Jouw antwoord lijkt me stukken meer in de buurt te komen dan die van de antwoordgever hieronder.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C4th, maak kennis met mijn minnaar.... de leukste was wel toen ik deze min kreeg, lang voor de vraagsteller dolenthousiast terug kwam: http://www.goeievraag.nl/vraag/hoi-zoek-nummer-beetje-gaat.348332
"Er zijn vier hoofdtypen, ook wel wolkenfamilies genaamd:
- Lage bewolking
- Middelbare bewolking
- Hoge bewolking
- Verticaal ontwikkelde bewolking

Lage bewolking:
De lage etage van de atmosfeer kent twee wolkengeslachten: Stratocumulus en Stratus
De basishoogte van deze wolken ligt binnen de gematigde breedten tussen 0 en 2 km (0 tot 6500 voet). Mist is ook laaghangende bewolking die tot de grond reikt en behoort wanneer het van de grond komt tot het geslacht stratus.

Middelbare bewolking
Wolken halverwege de troposfeer, tussen 2 en 5,5 kilometer (6500 en 16500 voet), worden middelbare wolken genoemd. Er worden twee geslachten onderscheiden: Altocumulus (ook wel schaapjeswolk) en Altostratus.

Hoge bewolking
Wolken die boven een hoogte van 5,5 kilometer voorkomen, bestaan meestal volledig uit ijskristallen. Ze lijken heel langzaam te bewegen of zelfs stil te staan, maar door de grote hoogte geeft dat een vertekend beeld: in werkelijkheid gaan ze snel, soms meer dan 100 km/uur. Veel van deze wolken hebben een draderige, harige of veerachtige structuur. De Latijnse hoofdnaam voor deze vederwolken is cirrus (Latijn voor "haarlok"). Er worden drie geslachten onderscheiden:
Cirrus, Cirrocumulus en Cirrostratus

Verticaal ontwikkelde bewolking
Verticaal ontwikkelde wolken op hoogtes tot 18 km, maar dit is sterk afhankelijk van de temperatuur en de luchtdichtheid. Het grote verschil tussen verticaal ontwikkelde wolken en bijvoorbeeld lage wolken, is dat lage wolken op één bepaalde 'etage' zijn, en verticale wolken zo verticaal ontwikkeld dat ze op meerdere etages zijn.
Cumulus, Cumulonimbus (lage met omhoog verticaal) en Nimbostratus (lage tot middelbare met een neerwaartse verticaal)

Wolken boven de troposfeer
Naast de drie wolkenfamilies in de troposfeer komen er ook wolken voor daarbuiten in hogere lagen van de dampkring. Dit zijn: parelmoerwolken en lichtende nachtwolken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolk#Classificatie

Lichtende nachtwolken zijn een soort wolken die voorkomen op ongeveer 75 tot 85 kilometer hoogte, veel hoger dan gewone wolken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parelmoerwolk

Toegevoegd na 3 uur:
Met dank aan de oplettendheid van Pelle, de onderste link moet zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtende_nachtwolk

Parelmoerwolken zijn ook op grote hoogte te vinden, maar hoe hoog precies wordt in die bron niet gemeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even wat reacties op jouw duidelijk andere antwoord dan het mijne: Waar staat dat de parelmoerwolk tot 75/85 km hoogte kan komen want ik vind het even niet in je bron. Verder heb ik gezegd dat bij ONS, dus op onze breedtegraad de hoogste wolken op 13 km liggen. Dat staat ook in mijn bron. In de tropen kunnen de hoogste wolken tot 18 km hoogte komen maar ik neem even aan dat gast daar niet stond 'laatst' ;-) http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Wolk#Hoe_hoog_hangen_de_wolken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scherp, verkeerde link, moest zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtende_nachtwolk En ja, ik heb gelezen dat jij het over bij ONS hebt.
Je hoeft je ook niet aangevallen te voelen, ik heb je niet gemind hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou je krijgt van mij nu een plus! En ik weet dat jij me niet gemind had, die min had ik al heel snel binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle ik heb je ook niet gemind!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@higgseltje: Dat weten we, je mag nog niet minnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, want je vermeldt ook verticale bewolking. Die kunnen (ook hier) veel hoger zijn dan de 13KM die bovenstaand antwoord vermeldt.