Welke bedrijven beweren duurzaam te zijn, terwijl ze in feite bijzonder slecht voor het milieu bezig zijn?

Bovenstaand is niet slechts een veronderstelling. Ze bestaan volgens diverse media.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2.9K

Antwoorden (5)

Zalmkwekerijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat duurzaam is weet niemand. Het is een toverwoord voor bedrijven om hun imago op te poetsen.
Bovendien is het zo, dat wat de een duurzaam vindt, de ander dat niet vindt, en hetzelfde geldt voor wat slecht is voor het milieu, goed is, of onvermijdelijk.

Als een bedrijf "duurzaam bezig is" wil dat helemaal nog niet zeggen, dat zo'n bedrijf niet slecht is voor het milieu.
Want het kan net zo goed betekenen, dat het ze in het laatste jaar is gelukt, om veel duurzamer te produceren, maar dat het nog steeds niet genoeg is.

De diverse media, zoals je schrijft, zullen dus woorden als "duurzaam" en "slecht" verschillend interpreteren, en er ook verschillend over denken, wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn, om duurzaam bezig te zijn.

Je zult vast veel namen krijgen van bedrijven, als antwoord. Dat doe ik niet, want het noemen van zo'n bedrijf zegt meer over hoe ik denk over duurzaam en milieu dan over het waarheidsgehalte van de feitelijke situtatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn er zo veel. Bedrijven willen best groen bezig zijn, maar enkel en alleen als het financieel ook aantrekkelijk is. Je maakt weinig winst met idealisme. Maar dat geldt niet alleen voor producenten, ook consumenten hebben een limiet in welke mate ze nog bereid zijn extra te betalen voor een beter milieu of beter arbeidsvoorwaarden en wanneer ze simpelweg zeggen 'bij ons moet er ook gewoon brood op de plank'.
Om toch een concreet bedrijf te noemen die zeer vervuilend is, Shell heeft op dit gebied een bijzonder slechte naam. Alle V-power reclame ten spijt, Shell maakt er een grote puinhoop van qua milieu. Ik denk als je op google de termen Shell, Nigeria, vervuiling/pollution invuld je zat artikelen oplevert om je een beeld te geven waarom Shell negatief bekend staat in dit kader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijvoorbeeld hybride auto's ze rijden op elektrisch bij lage snelheid. de meeste auto's van dit type worden voor lange afstanden gebruikt, dus hoge snelheid, dus gewoon op benzine. Daarnaast is de elektrische auto bijzonder slecht voor het milieu. de grondstoffen om de accu te maken komen uit mijnbouw, die vaak in 3de wereld landen bijzonder slecht is voor het milieu en de bossen.

Duurzaam is een mode woord, verantwoord is een beter begrip. vooral fair trade en FSC zijn bijzonder verantwoord bezig, veel anderen proberen winst mee te pakken zonder echte duurzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn allemaal slecht bezig want met onze ecologische voetafdruk staan we op nummer vier in de wereld.Amerika staat nog achter ons.Feit is dat er veel te veel vlees gegeten wordt en dat we achterop hinken met groene energie.(In Belgenland dan, voor Nederland weet ik het niet)