Waarom zijn spaarlampen goed voor het milieu, als je er standaard verwijderingsbijdrage voor betaald.

Het is sinds de afschaf van de gloeilamp een hot item.

Maar spaarlampen schijnen milieu vriendlijk te zijn, maar worden wel belast met milieu heffing (verwijderingsbijdrage gasontladingslampen) en mogen niet bij het normale vuil maar bij het gemisch afval.

Toegevoegd na 16 minuten:
Okey, hier nog wat extra gegevens.
Een spaarlamp geeft de eerste (+/- 5 minuten) weinig licht en kan dus niet worden gebruikt in een ruimte die kortstondig brand (toilet, kelder berging. etc).

een spaarlamp geeft geen warmte, waardoor wij in de winter zeker 1 graad meer stoken.

Ons bewustzijn van het licht uit doen verwaarloost omdat het 'om een spaarlamp' gaat.

Bij veel schakelen (denk b.v. een toilet, gang of berging.) gaat hij i.p.v. 8000 brand uren maar 2000 branduren mee.

Let op: ik ben niet tegen spaarlampen maar wil alleen weten als ik deze gegevens heb, hoe kan een spaarlamp dan nog energie klasse A hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.3K

Antwoorden (3)

Ze zijn milieuvriendelijk, omdat ze zo zuinig zijn, maar inderdaad de verweking van kapotte spaarlampen is minder milieuvriendelijk.
13 jaar geleden
Omdat ze veel zuiniger zijn en dus veel minder energie gebruiken om te branden, omdat je voor dezelfde lichtopbrengst een veel lager voltage nodig hebt. Een lamp van 40 wat (normaal werklicht) geeft net zo veel licht als een spaarlamp van 11 watt. Op jaarbasis in een heel huis scheelt dat een heleboel stroom, en die stroom moet ergens -niet erg milieuvriendelijk- opgewekt worden.
Daarnaast heeft een spaarlamp gemiddeld ook veel meer branduren dan een normale gloeilamp, dus gaat hij ook nog eens veel langer mee.

Wel is de lamp van minder milieuvriendelijke materialen gemaakt, waardoor je hem niet zomaar op de afvalberg kunt smijten zoals de gewone gloeilamp, maar per saldo valt de milieubelasting voor de spaarlamp toch ruimschoots positief uit.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het gaat natuurlijk om het gemiddelde gebruik., Voor op het toilet of in een kast is een spaarlamp inderdaad niet voordeliger. Vermoedelijk zullen daar de led-lampen meer terrein gaan winnen. Om te stoken zijn er echter efficientere middelen dan gloeilampen (ZELFS de kachel een graadje hoger)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spaarlampen zijn niet goed voor het milieu, maar ze zijn minder schadelijk dan gloeilampen.
Ledlampen zijn nog beter, wel veel duurder en geven niet zo'n gezellig licht.