Hoezo klimaatvriendelijk?

Fietsend door Groningen, zie ik op een aardappelveld een levensgroot reclamebord staan met de tekst:
"Aardappelen, Klimaatvriendelijk Voedsel".
Weet iemand mij te vertellen wat aardappelteelt klimaatvriendelijk maakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Aardappels kosten in vergelijking met andere soorten voedsel behoorlijk weinig water: 1 kilo aardappel is 500 liter water, 1 kilo rijst is 2.000 kilo water, 1 kilo kippenvlees is 3.500 liter water, 1 kilo rundvlees is 100.000 liter water. Dus dat scheelt wel echt heel veel.

Aardappelen zijn plantaardig, en daardoor al klimaatvriendelijk (je hebt niet de uitstoot van methaan zoals bij koeien, niet de verspilling van landbouwgrond zoals bij dierlijke producten, wat ook weer oerwouden spaart).

Deze aardappelen komen uit Nederland, dus is daar weinig vervoer voor nodig, dus dat is ook milieuvriendelijk.

Toegevoegd na 4 uur:
Voor wie niet begrijpt wat ik bedoel met verspilling van landbouwgrond: ik heb het dus níet over de grond waar de koeien oplopen, maar over het feit dat je 10 kilo plantaardig voedsel nodig hebt om 1 kilo vlees te produceren, en dus 10 keer zoveel landbouwgrond.

En als je dat plantaardige voedsel niet voor veevoer zou gebruiken, maar door mensen zou laten eten, er véél meer mensen zouden kunnen eten!
Eerst die 10 kilo aan een koe voeren, en dan maar 1 kilo overhouden, is gewoon ontzettend inefficiënt. Een enorme verspilling van voedsel.
Doordat er zo ontzettend veel vlees gegeten wordt, is er dus een tekort aan landbouwgrond, omdat je zoveel landbouwgrond nodig hebt voor veevoer, waardoor een heleboel regenwouden gekapt worden. Wat niet nodig zou zijn, als we meer plantaardig zouden eten.

Toegevoegd na 4 uur:
Voor wie niet begrijpt wat ik bedoel met verspilling van landbouwgrond: ik heb het dus níet over de grond waar de koeien oplopen, maar over het feit dat je 10 kilo plantaardig voedsel nodig hebt om 1 kilo vlees te produceren, en dus 10 keer zoveel landbouwgrond.

En als je dat plantaardige voedsel niet voor veevoer zou gebruiken, maar door mensen zou laten eten, er véél meer mensen zouden kunnen eten!
Eerst die 10 kilo aan een koe voeren, en dan maar 1 kilo overhouden, is gewoon ontzettend inefficiënt. Een enorme verspilling van voedsel.
Doordat er zo ontzettend veel vlees gegeten wordt, is er dus een tekort aan landbouwgrond, omdat je zoveel landbouwgrond nodig hebt voor veevoer, waardoor een heleboel regenwouden gekapt worden. Wat niet nodig zou zijn, als we meer plantaardig zouden eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh, ik heb het niet over dat koeien buiten staan!
Waar ik op doelde was dat je 10 kilo plantaardig voedsel nodig hebt om 1 kilo vlees te produceren, dus 10 keer zoveel landbouwgrond. En als je dat plantaardige voedsel niet voor veevoer zou gebruiken, maar door mensen zou laten eten, er véél meer mensen zouden kunnen eten! Doordat er zo ontzettend veel vlees gegeten wordt, is er dus een tekort aan landbouwgrond, omdat je zoveel landbouwgrond nodig hebt voor veevoer, waardoor een heleboel regenwouden gekapt worden. Wat niet nodig zou zijn, als we meer plantaardig zouden eten. En ik noem boeren geen grondverspillers of milieucriminelen hoor, ik heb helemaal niks over boeren gezegd. Ik leg de verantwoordelijkheid ook niet bij de boeren, maar vooral bij de consument en overheid.
Dus dat jij je helemaal beledigd voelt, is doordat jij allemaal dingen erbij verzint, ik heb het niet over boeren gehad, en ik denk ook niet op die manier over boeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je conclusie van een mix niet helemaal.
Als je plantaardig voedsel opslaat, of bewerkt tot een lang houdbaar product, hou je namelijk 10 keer zoveel voedsel over als wanneer je het gebruikt als veevoer en dan vlees overhoudt. Oogsten van plantaardig voedsel kunnen door weersomstandigheden mislukken, dat gebeurt inderdaad sneller dan dat een 'oogst' vlees mislukt. Maar daar staat tegenover dat je 10 keer zoveel hebt. Dus om minder over te houden dan bij vlees, zou 90% van de oogsten moeten mislukken. Dat is echt wel zó gigantisch veel, de kans daarop is echt heel klein.
Daarnaast is vlees dat nog leeft misschien niet zo kwetsbaar als een graan-oogst, maar heus niet onkwetsbaar, kijk maar naar de gekke koeienziekte, vogelgriep, mond- en klauwzeer. Dat is ook een soort 'oogst' die mislukt, allemaal vlees dat weggegooid moet worden.
Dus als je met eenzelfde hoeveelheid landbouwgrond plantaardig voedsel verbouwt en het plantaardig houdt, hou je in bijna alle gevallen meer voedsel over dan als je het als veevoer gebruikt, en is het alleen zinvol om ook wat vee te hebben als 90% van alle oogst mislukt. Dat komt echt niet vaak voor. En in dat geval: we zijn nooit afhankelijk van 1 oogst of 1 seizoen aan oogsten, we hebben veel voorraden.
Graan of soja die in een schuur ligt is kwetsbaar, maar niet zó kwetsbaar dat je van al die voorraden minder dan 10% overhoudt. Toch niet zo kwetsbaar dat 90% van alle voorraden onbruikbaar wordt?
Vleesvoorraden, van vlees dat al geslacht is, is vooral minder kwetsbaar doordat er zoveel energie en geld in gestoken wordt: het wordt in koelingen gelegd.
Graan wordt heel goedkoop gewoon in schuren gelegd. Dan kan het inderdaad aangetast worden door muizen of insekten, maar als je het graan ook zo in koelingen zou leggen, zou het even veilig zijn als het vlees. Veiliger zelfs, omdat het niet zo gevoelig is voor temperatuur. Terwijl als je vlees gewoon in schuren zou leggen, het nooit goed zou gaan.
Daarnaast hoef je de graan of soja niet onbewerkt en dus kwetsbaar te laten, maar kan je het ook bewerken tot plantaardige, lang houdbare producten, waardoor het minder kwetsbaar is dan vlees of houdbare producten met vlees erin. Dus ik ben het er niet mee eens dat een mix verstandig is.
Of heb jij nog goede argumenten waarom dat wel zo is?

Andere antwoorden (4)

Misschien omdat het in elk klimaat groeien wil.Behalve natuurlijk in de permafrost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat aardappels eten milieu en klimaatvriendelijk is, omdat ze van dichtbij komen.
ze worden niet overgevlogen uit verre landen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Malta, Cyprus,Frankrijk, Egypte, ze komen overal vandaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar déze aardappels, waar de tekst misschien specifiek op slaat, komen niet uit Malta, Cyprus etc, en hebben dus inderdaad veel minder transport nodig.
Een veld aardappelen is zeer klimaatvriendelijk, 's nachts zet het CO2 om in zuurstof net als bomen en suikerbieten bijvoorbeeld.
Bovendien hoeven aardappelen niet verscheept te worden vanuit India of China zoals bv rijst, of pasta's uit Italie, ook alweer klimaat vriendelijk.
Onze Hollandse aardappel is zo slecht nog niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Van aardappels maakt men ook door het milieu afbreekbare draagtassen en kleding, viscose is een aardappelproduct. Door de aardappel wordt er dus minder olie gebruikt, alweer klimaatvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelen die in Nederland groeien en in Nederland gegeten worden hoeven niet ver getransporteerd te worden. Rijst, Soja en vele andere producten moeten worden geimporteerd dit kost brandstof en zorgt voor meer CO2. Als je het zo bekijkt kan je dus beter een nederlandse appel kopen dan een buitenlandse sinaasappel. Al is klimaat discussie als je het mij vraag nooit af, want men kan de verhouding tussen arbeid in Nederland met de machine en handarbeit in het buitenland nooit berekenen, want machines stoten Co2 uit maar mensen produceren ook afval en mest. Dus als je kijkt naar het transport kan men gelijk hebben of het totale plaatje klopt dit zal men nooit exact kunnen berekenen.