Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het is inmiddels augustus 2025. Waar blijven die statiegeld-wijnflessen?

4 maanden geleden
in: Milieu
jc54
4 maanden geleden
Ik denk dat er eerst meer eenhied van flessen moet komen........
Inekez1
4 maanden geleden
Welk probleem zou daarmee opgelost moeten worden? Naar mijn idee worden wijnflessen al keurig ingeleverd (in de glasbak). Hooguit in een stadspark na een warm weekend met veel bbq's blijven er flessen achter in het park. Maar dat zou met statiegeld ook gebeuren, denk ik. Dat soort mensen laten hele bbq's, picknickkleden, parasols etc. achter. Het bedrag aan statiegeld is zo minimaal vergeleken met de prijs van de fles wijn zelf, dat niemand moeite gaat doen om dat in te leveren.
Vaughn
4 maanden geleden
Ik geloof dat glas niet zo milieubelastend is als zwerfplastic. Het hoeft voor mij niet zo, ik vind het al erg genoeg met die blikjes e.d.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De statiegeld-wijnflessen zijn er nog niet, en dat komt vooral door de betrokkenheid van verschillende partijen en mogelijke technische uitdagingen.

Er zijn wel plannen om statiegeld in te voeren voor wijnflessen, maar het kan even duren voordat alles is geregeld. Vaak zijn er ook zorgen over hoe het systeem werkt en of consumenten er wel aan mee willen doen.

Het idee is nog steeds populair, en het zou goed zijn voor het milieu. Maar totdat er een werkend systeem is, moeten we nog even geduld hebben.

Wie heeft ervaring met statiegeldsystemen? Wat denken jullie dat het nodig heeft om deze flessen echt op de markt te krijgen?
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing