Waarom vliegen zo weinig vogelsoorten in een V-vorm ?

Ganzen vliegen in een V-vorm omdat het efficiënt is. De Mythbusters heb ik ooit zien bewijzen dat dit ook voor vliegtuigen geldt.
Waarom is die kunst niet wijd verspreid in de natuur en vliegen maar zo weinig (of geen?) andere vogelsoorten óók regelmatig in een V-vorm ?

Opmerking van moderatie: Hoofdvraag was: Waarom vliegen alleen ganzen in een v-vorm ?
Op verzoek vragensteller aangepast. Daarom zijn een aantal van de reacties mogelijk niet meer geheel relevant.

Amadea
een jaar geleden
Het blijkt niet zo te zijn dat alleen ganzen dat doen. Ook onder meer pelikanen en ibissen vliegen vaak in een V-formatie.
Rieneke1
een jaar geleden
Ik vermoed dat kleinere vogels minder profijt hebben van de liftkracht.
Rieneke1
een jaar geleden
Plus dat ze in een zwerm veiliger zijn voor roofvogels.
Cryofiel
een jaar geleden
Ik vermoed dat de V-formatie vooral nut heeft bij zeer lange vluchten in een rechte lijn.

Bij normale vliegbewegingen kost het formeren teveel tijd. En dus meer energie dan wordt bespaard door de V-formatie.

Ook is dan chaos en onvoorspelbaarheid een nuttige bescherming tegen roofvogels.

Het beste antwoord

Omdat voor veel vogels die V-vorm niet dat efficiënte effect heeft vanwege hun grootte.

https://guloinnature.com/why-do-birds-fly-in-a-v/
"
Smaller birds, like songbirds (passerines) don’t tend to form flying V’s. As we’ll see below, this has a lot to do with why birds form echelons in the first place. The air currents generated by smaller birds’ flight patterns are too chaotic to help other birds increase their flight efficiency.
"
(Google vertaald)
Kleinere vogels, zoals zangvogels (zangvogels) hebben niet de neiging om vliegende V's te vormen. Zoals we hieronder zullen zien, heeft dit veel te maken met waarom vogels in de eerste plaats formaties vormen. De luchtstromen die worden gegenereerd door de vluchtpatronen van kleinere vogels zijn te chaotisch om andere vogels te helpen hun vluchtefficiëntie te vergroten.
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een bekend fenomeen, vogels die in een V-formatie vliegen. In Nederland is vooral de gans een bekende ‘formatievlieger’, maar ook pelikanen en ibissen vliegen vaak in dit vliegpatroon.
Tijdens een onderzoek bij pelikanen kwam aan het licht dat zij op deze manier energie kunnen besparen tijdens het vliegen. Wetenschappers van het Londense Royal Veterinary College wilden hier meer van weten en ontdekten dat de vogels vooral liftkracht halen uit de vleugelslagen die soortgenoten voor hen produceren.

De wetenschappers rustten een groep ibissen uit met datarecorders. Deze registreerden de koers, positie en snelheid van de vogels. De onderzoekers kwamen erachter dat de ibissen dicht bij de vleugeltoppen van hun voorganger blijven. Op deze manier profiteren zij van de luchtwervelingen, die een extra opwaartse druk voortbrengen. Daarnaast wisselen de ibissen van plaats en stellen zij het ritme van hun vleugelslagen steeds bij, om van dat aerodynamisch voordeel te kunnen profiteren.
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar de vraag is eigenlijk meer waarom die V-vorm zo zeldzaam is ? En niet of er nog een enkele uitzonderingen meer is.