Waar kan ik dier op sterk water wegdoen?

Hallo 5 jaar geleden was ik ergens met vrienden en vond het toen "leuk" om een dode baby geit in een grote Jar (pot) te kopen

Na het betalen zei mevrouw opeens het is kankerverwekkend dus probeer ermee op te passen

Ik kon m niet meer terug doen dus besloot na 10 prullenzak om heen te hebben gewikkeld te verstoplen in mijn kelden voor n jaar of 5

Maar het is geen gezicht als helemaal niet met die 10 kilo prullenbak zak erom heen getapt.

Dus mijn vraag is kan iemand me helpen
Met hoe ik hier van af kan komen?
Ik wil het niet zomaar in de prullenbak gooien maar durf het aan niemand te vragen

Weet iemand waar ik het kan inleveren? Als het alcohol was zou het beter geweest zijn maar omdat het farmatol bevat wil ik de risico niet nemen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
8.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bel de gemeente die moet hier wel een antwoord op weten. Vraag naar de afdeling voor aanleveren van bijzonder huisafval, dit zou onder klein chemisch afval kunnen vallen.
Bestaat de afvalwijzer nog? Die werd ooit door de gemeente verstrekt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo jodukus dankjewel!
Ik ga ze morgenvroeg bellen dankje wel voor je snelle en duidelijk bericht
Summo
4 jaar geleden
Had maar wat meer info gevraagd of even op internet gezocht. Dat had je deze paniek kunnen besparen. Zie link. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sterk_water Waarschijnlijk zit er dus het spul in dat formaline heet. Dat moet je inderdaad niet opdrinken of in huis leeggieten. Maar zolang de pot goed dicht zit is er niks aan de hand. Hele musea staan er vol mee. Als alternatief kun je hem op marktplaats aanbieden. Misschien maak je er nog iemand heel blij mee.

Antwoorden (1)

Sterk water is een oplossing van Formaldehyde in water (heet ook formaline). Het formaldehyde is een gas, dat een beetje verstikkend ruikt. In het anatomisch museum van de universiteiten staan heel veel potten met foetussen e.d. op sterk water Als je de pot heel goed gesloten houdt is er niets aan de hand. Formaldehyde-gas kan alleen kwaad als je er regelmatig aan wordt blootgesteld.
Formaldehyde wordt ook als conserveermiddel gebruikt in o.a. cosmetica.
Als je de pot toch wilt opruimen breng hem dan naar het KLEIN CHEMISCH AFVAL bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus ik kan de prullenbak zak eruit wikkelen en gewoon bewaren?
Moet ik handschoenen dragen bij elke aanraking?
Doet dus geen gevaar als het op me slaapkamer boven een kast b.v is?
Is het kankerverwekkend als ik de deksel pas opendraai?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Oemih767
Als je de pot met beest op sterk water wilt bewaren kan je hem gewoon uit de zak halen, afspoelen onder de kraan en afdrogen. Ik zou echter niet de deksel eraf draaien als dat niet nodig is. Het stinkt en is toch overbodig. Zet hem op de kast en geniet ervan.
Mocht het ooit gebeuren, dat je de pot kapot laat vallen, gooi dan eerst alle ramen en deuren open; laat eerst het huis doorwaaien en maak dan pas de vloer goed droog. Het beestje kan je dan het beste ergens in de tuin begraven of in een plastic zak afgeven bij het afval.