Neen, zonder planten (bomen) kunnen wij niet leven. Bomen zorgen voor zuurstof en elk mens heeft zuurstof nodig om te leven. Zonder bomen zal de mens ophouden te bestaan. Voor meer informatie verwijs ik u naar https://intogreen.nl/zonder-planten-kunnen-wij-niet-leven/ en https://www.tweedehandswerk.nl/leven-met-bomen/.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Min: De meeste zuurstof komt van algen in de zee.
ronron1212
4 jaar geleden
Minnen zonder bron @tinus1969?
Ja hoor

Meer dan 90% van alle zuurstof op aarde wordt geproduceerd door algen in zeeën en oceanen.
Zonder bomen neemt de zuurstof voorraad met een verwaarloosbare 3% af.
Daarbij bevat de atmosfeer een bijna onuitputtelijke voorraad aan zuurstof.

Groetjes
Toegevoegd op 01 juni 2019 12:15: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Volgens deze berekeningen wordt elk jaar 280 miljard ton zuurstof gevormd op aarde. 46% daarvan wordt in zee gevormd, en 54% op het land. Dat betekent echter niet dat 46% van de zuurstof die de atmosfeer in gaat, door algen geproduceerd is. Er spelen namelijk wel meer dingen een rol, zoals de afbraak van stoffen en de hoeveelheid organische stoffen die in de bodem achterblijft en dus niet met zuurstof wordt afgebroken. De regenwouden van Zuid-Amerika, Afrika en Borneo maken de meeste zuurstof per vierkante kilometer aan, maar omdat het oppervlak van de wereldzeeën stukken groter is, wordt er op het land en in de oceanen in totaal ongeveer dezelfde hoeveelheid zuurstof geproduceerd.
https://wibnet.nl/natuur/hoe-wordt-zuurstof-op-aarde-gemaakt
Blijkbaar zijn de berekeningen nogal lastig.......?
We kunnen niet leven zonder bomen. Samenlevingen die alle bomen in de wijde omgeving kappen, gaan ten onder. Dramatisch voorbeeld is Paaseiland.

Bomen hebben drie functies,
-Ze voorkomen erosie dor met hun wortels grond (en water!) vast te houden
-Ze leveren timmerhout/bouwmateriaal
-Ze leveren brandstof/brandhout.

De eerste functie is onvervangbaar, de twee andere zijn sinds de industriële revolutie deels (maar niet geheel) overgenomen door steenkool, staal, beton etc - hout wordt echter nog steeds op serieuze schaal voor constructie werk gebruikt.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Vanwaar de min? Er is met beargumenteerd dat we bomen nodig hebben. Deze info komt uit het boek genoemd in de link.