Hoe schadelijk is waterdamp tijdens opwarming van klimaat?

Tijdens opwarming van klimaat komt er steeds meer waterdamp in de atmosfeer, of niet?
Kan dat evt schadelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
3.2K
Reddie
5 jaar geleden
Schadelijk voor wat?
Schadelijk voor de aarde is het te grote aantal mensen.
Verder is de aarde de aarde, en het klimaat het klimaat.

Antwoorden (1)

Het staat niet vast dat een warmer klimaat schadelijk is. In de middeleeuwen was er bijvoorbeeld landbouw op Groenland, en er groeiden eikenbossen. De mensen die daar woonden waren daar best wel blij mee. Maar dat terzijde.
Warme lucht kan inderdaad meer waterdamp opnemen dan koude lucht. En water is verreweghet belangrijkste 'broeikasgas', waarbij bijvoorbeeld CO2 in het niet valt. Maar er ontstaat gewoon weer een nieuw evenwicht. Een warmere aarde straalt ook meer warmte uit natuurlijk. En als er meer wolken zijn bereiken minder zonnestralen het oppervlak van de aarde. Per saldo denkikdat het weinig verschil maakt. De temperatuurwisselingen van de aarde worden nog het meest evroorzaakt door de wisselende activiteit van de zon,over een periode van duizenden jaren gezien.
Nog een terzijde: als er geen 'broeikasgassen' waren, werd het overdag in de tropen een paar honderd graden, en koelde het 's nachts af tot min honderd of zo. De atmosfeer tempert het zonlicht, en tempert evenzo de warmte-uitstraling van de aarde.